29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Hyvän Paimenen kirkko

Uskonnonfilosofinen klubi

Pakilan seurakunta

Kalenteri ja kellosymboli08.05.2024 klo 18:30 - 20:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliHyvän Paimenen kirkko, Palosuontie 1, 00660 Helsinki

Uskonnonfilosofiset klubit, kevät 2024:

Kevään 2024 Uskonnonfilosofiset klubit paneutuvat filosofiseen ja teologiseen ihmiskäsitykseen, filosofiseen ja teologiseen antropologiaan. Tutustuimme niihin alustavasti jo viime vuonna, mutta pyrimme syvemmälle aiheeseen. Kysymme siis, mitä ihminen on.

8.5. klo 18.30–20 on tarkastelussa ihmisen vapautta ja inhimillisten valintojen keskeisyyttä korostava eksistentialistinen ihmiskäsitys. Paneudumme myös kulturalistiseen ihmiskäsitykseen, jolle ihmisyyden erityisyyttä korostaa kyky kielen ja symbolien käyttöön.

22.5. klo 18.30–20 katsaus holokaustin jälkeisen saksalaisen filosofin ja teologin Hans Jonasin filosofiseen antropologiaan. Hans Jonasin mukaan tekniikan hallitsematon kehitys ja modernin luonnontieteen tuottama materialistinen käsitys maailmasta on ajanut ihmiskunnan kohtalokkaaseen eettiseen tyhjiöön. On välttämätöntä luoda uusi etiikka, joka kykenee vastaamaan aikamme haasteisiin. Jonasin ajattelu on omaperäistä ja rohkeaa. Sillä on sanansa sanottavana myös 2020-luvun maailmassa.

Viimeinen tapaamiskerta yhdistää kahden ensimmäisen kerran aiheet yhdeksi kokonaisuudeksi Hans Jonasin ajattelua avaten.

Järjestäjä: Pakilan seurakunta
Yhteyshenkilö: Jouni Pirttijärvi