10.05. Onneksi olkoon: Aino, Aini, Aina, Ainikki | Palaute
Hietaniemen hautausmaa

Presidentti Mauno Koiviston valtiolliset hautajaiset ovat helatorstaina 25.5. Tuomiokirkossa kello 13

17.05.2017, 14:45 /  päivitetty 24.05.2017, 15:24

Presidentti Mauno Koiviston valtiolliset hautajaiset järjestetään helatorstaina 25.5. Siunaustilaisuus on Helsingin tuomiokirkossa kello 13 ja presidentti Mauno Koivisto saa viimeisen leposijansa Hietaniemen hautausmaalta.

Hautaan siunaamisen toimittaa Helsingin emerituspiispa Eero Huovinen. Koivisto haudataan Hietaniemen hautausmaalle sotilaallisin kunnianosoituksin alueelle, jossa sijaitsevat presidentti Urho Kekkosen ja Risto Rytin haudat. Koivisto saa viimeisen leposijansa Kekkosen ja Rytin välistä.

Kansalaiset ovat tervetulleita seuraamaan hautajaissaattuetta, joka kulkee autosaattueena Tuomiokirkosta Valtioneuvoston linnan, Suomen Pankin ja Presidentinlinnan kautta Hietaniemeen. Muistotilaisuus pidetään kutsuvieraille Säätytalossa. Yleisradio lähettää hautajaiset suorana lähetyksenä Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa sekä Radio Suomessa.

Yleinen suruliputus 25. toukokuuta

Valtioneuvoston kanslia suosittaa hautajaispäivänä 25. toukokuuta yleistä suruliputusta koko maassa. Liputus alkaa kello 8 ja päättyy kello 21. Muistotilaisuuden Säätytalossa arvioidaan päättyvän viimeistään kello 18, jolloin liput nostetaan kokosalkoon kello 21 asti.

Mauno Koivisto tasavallan presidenttinä 1982–1994

Presidentti Mauno Koivisto kuoli perjantaina 12. toukokuuta Helsingissä 93-vuotiaana. Koivisto toimi Suomen tasavallan presidenttinä vuosina 1982–1994. Koivisto oli järjestyksessään Suomen yhdeksäs presidentti.

Mauno Henrik Koivisto syntyi 25. marraskuuta 1923 Turussa. Nuorena hän teki töitä mm. satamassa ja toimi kansakoulunopettajana. Töidensä ohessa hän opiskeli aina filosofian tohtoriksi asti.

Koivisto toimi pääministerinä vuosina 1968–1970 ja 1979–1982 sekä valtiovarainministerinä vuosina 1966–1967 ja 1972. Suomen Pankin johtokunnan puheenjohtaja hän oli vuosina 1968–1982 ja Helsingin Työväen Säästöpankin johtotehtävissä vuosina 1958–1967. Hänellä oli urallaan myös merkittävä määrä luottamustehtäviä ja kunniajäsenyyksiä.

Koivisto oli viimeinen elossa ollut Suomen presidentti, jolla oli omakohtaista sotakokemusta. Hän palveli rintamalla jatkosodassa. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

>

Presidentti Mauno Koivisto (1923–2017) puhuu valtiopäivien avajaisissa 1990. Kuva: Työväen Arkisto, kuvaaja: Kalevi Keski-Korhonen

Valtiolliset hautajaiset ovat harvinaiset

Hietaniemen hautausmaalle on haudattu suurin osa edesmenneistä presidenteistä, siellä lepäävät Urho Kekkonen, Carl Gustaf Emil Mannerheim, Juho Kusti Paasikivi, Lauri Kristian Relander, Risto Ryti ja K.J. Ståhlberg. Vain kaksi presidenteistä on haudattu kotipaikkakunnilleen: Pehr Evind Svinhufvud Luumäelle ja Kyösti Kallio Nivalaan.

ValtValtioneuvosto voi poikkeustapauksessa päättää hautajaisten järjestämistä tai rahoittamista myös hyvin pitkäaikaisille pääministereille, eduskunnan puhemiehille ja erityistä kansallista merkitystä omaaville henkilöille, esimerkiksi Nobel-palkinnon saajille.

Nykyinen käytäntö on ollut voimassa vuoden 1989 lopusta lähtien. Vuodesta 1990 alkaen valtiolliset hautajaiset on myönnetty seuraaville henkilöille:

1990 entinen pääministeri, valtiotieteen tohtori Ahti Karjalainen

1992 kirjailija, akateemikko Väinö Linna

1995 jääkärikenraali Väinö Valve

2000 entinen pääministeri ja ministeri, entinen eduskunnan puhemies Johannes Virolainen

2004 entinen pääministeri, entinen eduskunnan puhemies Kalevi Sorsa

2004 jalkaväenkenraali Adolf Ehrnrooth