20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Hietaniemen hautausmaa

Hietaniemen hautausmaan historia ja alueet

24.11.2022, 09:41
Hietaniemen hautausmaa on Helsingin ja koko Suomen kulttuurihistoriallisesti tärkein hautausmaa, jossa sijaitsevat monet valtionpäämiesten ja muiden merkkihenkilöiden haudat.

Vuonna 1829 perustettuun hautausmaahan kuuluu ilmeeltään erilaisia alueita, jotka kertovat Suomen ja Helsingin historian vaiheista. Hietaniemen hautausmaa on myös kansakunnan muistin näyttämö: sen monien sankarihautojen ja muistomerkkien äärellä kotimaiset ja ulkomaiset vieraat käyvät osoittamassa kunnioitustaan menneille polville.
Hietaniemen hautausmaa

‍Historiaa

Vanha hautausmaa

Helsingin kaupungin maistraatti luovutti helmikuussa 1828 ”kristityn luterilaisen uskonnon täkäläisille tunnustajille” alueen, joka nykyisin tunnetaan Hietaniemen vanhana hautausmaana. Se sijaitsee Lapinlahden ja vanhan, jo vuodesta 1815 paikalla sijainneen, ortodoksisen hautausmaan välissä. Se tuli tarpeeseen, sillä vastikään pääkaupungiksi korotettu Helsinki eli tuolloin voimakasta kasvun aikaa ja tätä vanhemmat, nykyisessä ydinkeskustassa sijainneet hautausmaa-alueet tarvittiin muuhun käyttöön. Hautausmaa vihittiin käyttöön lokakuussa 1829.

Uusi hautausmaa

Jo kolmekymmentä vuotta myöhemmin hautausmaa oli käymässä liian pieneksi, ja vuonna 1856 perustettiin komitea tutkimaan laajennusmahdollisuuksia. Hautausmaata päätettiin laajentaa vanhan hautausmaan luoteispuolella sijainneiden Sanduddin ja Sandnäsin huviloiden maille. Uusi hautausmaa-alue vihittiin käyttöön syyskuussa 1864.

Hietaniemen alue

Hautausmaan seuraava laajentumisvaihe koettiin 1930-luvulla. Kaupunki luovutti lisämaata Uuden hautausmaan ja Taivallahden väliseltä alueelta. Alue vihittiin käyttöön vuonna 1931, ja vuonna 1933 valmistui uutena kappelina tunnettu Hietaniemen siunauskappeli.

Toisen maailmansodan myötä Hietaniemen alueelle perustettiin Suomen suurin sankarihautausmaa, jossa on 1645 hautaa. Sankarihaudoissa lepää 3164 helsinkiläistä ja 121 saksalaista sankarivainajaa. Alueesta muodostui kansakunnan sodanaikaisten muistomerkkien merkittävä keskittymä.

Uurnalehto

Hautausmaan viimeisin laajennus on vuonna 1949 käyttöön otettu uurnalehto, joka sijaitsee Hietaniemenkadun pohjoispuolella. Sen kupeessa sijaitsee yksityisen krematoriosäätiön vuonna 1925 valmistunut kappeli, jonka on suunnitellut Bertel Liljeqvist.

Kaartin hautausmaa

Hietaniemen hautausmaakokonaisuuteen kuuluu vielä Lapinlahden puoleisessa päässä, ortodoksisen hautausmaan länsipuolella, sijaitseva vanha Suomen kaartin hautausmaa. Vuonna 1833 perustettu hautausmaa oli alun perin Kaartin seurakunnan käytössä, ja sinne haudattiin ensisijaisesti sotilaita. Nykyisin tämä historiallinen hautausmaa on Helsingin seurakuntayhtymän hallussa ja sinne haudataan edelleen muinaisen Kaartin seurakunnan jäsenten sekä valkoiseen kaartiin kuuluneiden jälkeläisiä.