19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Yhteisvastuukeräys 2023 Herttoniemen seurakunnassa: Apua nuorille väkivaltaisessa maailmassa

31.01.2023, 11:03 /  päivitetty 07.02.2023, 14:30
Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn teemalla ”Nuoret väkivaltaisessa maailmassa”.
Mustalla pohjalla valkoinen teksti: Joka viikko lähes 40 000 nuorta joutuu kouluväkivallan uhriksi Suomessa

Yhteisvastuukeräys on lähimmäisenrakkauden kansanliike, joka on tänäkin vuonna ajankohtaisella asialla. Keräyksen tuotolla sovitellaan ja ratkaistaan nuorten väkivaltaa ja konflikteja Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

YV-keräys alkaa sunnuntaina 5.2.2023, keräys jatkuu aina vuoden loppuun asti.

40 prosenttia keräystuotosta kotimaahan

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen. Puolet Suomeen kohdistetuista keräystuotoista jää seurakuntamme nuoria tukevaan toimintaan sekä avustustoimintaan diakoniatyön kautta.

Toinen puolikas kotimaahan jäävästä keräystuotosta osoitetaan valtakunnallisena kumppanina toimivalle Aseman Lapset ry:lle, joka kehittää ja laajentaa yhteisvastuuvaroin koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen tähtääviä toimiaan.

Kansainvälistä apua etenkin Keniaan

60 prosenttia keräystuotosta ohjataan perinteiseen tapaan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

Tämänvuotisessa keräyksessä huomioidaan erityisesti Kirkon Ulkomaanavun työ Keniassa, jossa katastrofirahaston avulla tuetaan nuorten koulunkäyntiä maan köyhimmillä, kuivuudesta kärsivillä alueilla. Ilmastokriisi vaikeuttaa paimentolaisperheiden elämää ja toimeentuloa laidunmaiden pienentyessä. Tämä lisää yhteisöjen välisiä konflikteja, joihin myös nuoret joutuvat mukaan.

Lue lisää Yhteisvastuun sivuilta.

‍Vuodesta 1950 toiminut Yhteisvastuu on yksi Suomen suurimmista vuosittain järjestettävistä kansalaiskeräyksistä ja lähimmäisenrakkauden kansanliike. Keräyksellä autetaan hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehittyvissä maissa. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Osallistu tilaisuuksiimme, joissa voit tukea kampanjaa!