23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Arabiankielinen työ tukena poikkeusaikoina

27.05.2020, 17:37 /  päivitetty 27.05.2020, 17:46
Pääkaupunkiseudun seurakuntien arabiankielisen työn tekijät ovat käytännön apuna poikkeustilan aikana.
Diakoniatyöntekijä ja pastori istuvat Kulosaaren kirkon portailla, pastorilla kitara

Espoon seurakuntien arabiankielisen työn ohjaaja Mirna Nadra asettuu kameran ääreen ja tekee Facebookin Colourful Espoo -sivulle noin vartin mittaisen lähetyksen arabiaksi. Hän lukee Raamattua ja jakaa ajatuksiaan. Näin on tapahtunut joka torstai koko korona-ajan.

– Arabiankieliset ovat yhteisöllistä väkeä, ja meille on vaikea olla yksin kotona tapaamatta ketään. Katsojia on ollut satoja, Nadra sanoo.

Hän ja Herttoniemen seurakunnan arabiankielisen työn pastori Ramez Ansara pyrkivätkin koronasta huolimatta olemaan tukena esimerkiksi viemällä iäkkäämpien seurakuntalaisten kotioville kukkia ja arabialaista kahvia sisältäviä yllätyksiä.

Pääkaupunkiseudun seurakunnissa arabiankielistä työtä tekee kolme ihmistä yhteisvoimin. Mirna Nadran ja Ramez Ansaran lisäksi arabiankielistä seurakuntatyötä tekee diakoni Hanna Videll.

– Autan Kela-asioissa, maahanmuuttoviraston asioissa, yhteyksissä lakimiehiin ja työhakemusten teossa, Videll luettelee.

Moni seurakuntalainen on työskennellyt ravintola-alalla tai siivoustöissä ja menettänyt tulonsa nyt kuin seinään. Kun kohtaamiset ovat siirtyneet puhelimen tai netin päähän, kielitaidon puutteista on tullut ongelma.

– Autamme kaikkia, jotka vaan hakevat meiltä apua, eikä uskontoa kysytä. Olemme olemassa, ettei kukaan jäisi yksin, Videll sanoo.

Suuri osa noin 500 seurakuntalaisesta on tullut Suomeen vuonna 2015 Syyriasta tai Irakista. Tavallisissa oloissa perheille ja kristityiksi vastikään kääntyneille miehille on omat toimintamuotonsa Myllypuron kirkossa ja Perkkaan kappelilla. Sudanilaisperäinen arabikristittyjen porukka kokoontuu pääasiassa Vantaalla Asolan seurakuntakodilla. Nyt kaikille yhteinen messu lähetetään verkossa joka sunnuntai.

Mirna Nadra keskustelee seurakuntalaisten kanssa päivittäin puhelimitse ja WhatsAppissa.

Seurakuntalaisilla on paljon kysymyksiä koronaan ja uskoon liittyen: Miksi Jumala sallii tällaista? Miksi juuri minun perheeni kärsii?

– On paljon sielunhoidollisia tarpeita, joihin pyrimme vastaamaan. Monissa asioissa on vaikea auttaa, mutta yritän kuunnella, hän sanoo.

Kaivattu tuki on toisaalta hyvin käytännöllistä. Kun kirjastot ovat olleet kiinni, moni on tarvinnut tulostinta tai teknistä apua.

– Olemme myös jakaneet faktoja arabian kielellä koronaan liittyen. Niille on ollut arabien Facebook-ryhmissä ja vastaanottokeskuksissa iso tarve.

‍Teksti: Laura Pörsti
Kuva: Jussi Helttunen