07.05. Onneksi olkoon: Helmi, Kastehelmi | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Uusia osaajia koulutetaan: Perheneuvonnasta apua yhä useammalle

05.02.2019, 12:21 /  päivitetty 06.02.2019, 16:37
Seurakuntien työntekijöitä koulutetaan osa-aikaiseen perheneuvontatyöhön

Yhteydenotot perheneuvontaan ovat lisääntyneet, ja vastaanottoajan saa vain alle puolet apua hakeneista. Tilanteen helpottamiseksi Kirkko Helsingissä on käynnistänyt koulutuksen, jossa joukko Helsingin seurakuntien pappeja ja diakoniatyöntekijöitä koulutetaan osa-aikaiseen perheneuvontatyöhön.

Koulutuksen tarkoitus on ensisijaisesti lyhentää perheneuvonnan jonoja. Tarvetta on selkeästi: esimerkiksi viime marraskuussa perheneuvontaan tuli lähes 130 uutta yhteydenottoa, joista 20:lle pystyttiin antamaan aika. - Nyt alkaneen koulutuksen ansiosta jonotustilanne jatkossa helpottuu, mutta näillä resursseilla jono ei toki poistu, sanovat johtava perheneuvoja Martti Ajo ja koulutusvastaava Leena Heinonen.

Leena kertoo, että usein ihmiset hakevat apua vasta kun kriisi on jatkunut jo pitkään. – Jos ajan saaminen vielä pitkittyy, solmujen aukominen vie vastaanotolle päästyäkin enemmän aikaa. Myönteistä on, että juuri 30-40-vuotiaat ovat motivoituneita selvittämään parisuhdekysymyksiä ja heillä on siihen valmiuksia.

Uudet osaajat tekevät jatkossa perheneuvontatyötä 20-50 % työajastaan kunkin seurakunnan päätöksen mukaisesti ja seurakuntien omissa tiloissa. Asiakkaat tulevat Helsingin seurakuntien perheneuvonnan yhteisen ajanvarauksen kautta.

Aluksi on sovittu kahden vuoden jaksosta, minkä aikana tutkitaan, miten työ jatkuu.

Perheneuvonnan kysyntään vastaaminen resursseja lisäämällä on yksi Helsingin seurakuntien toimintakulttuurin muutoksen painopisteistä. Koulutus on osa suurempaa perheneuvonnan resurssien lisäystä. Syksyllä Töölön seurakunnassa aloitti kaksi uutta perheneuvojaa. Helmikuun alusta täytettiin kaksi avoinna ollutta perheneuvojan virkaa ja joulun alla Yhteinen kirkkovaltuusto teki päätöksen kolmen uuden perheneuvojan palkkaamisesta neljäksi vuodeksi.

Kuvateksti: Koulutuksen aloituspäivässä oli historian havinaa, sillä samana päivänä tuli kuluneeksi tasan 74 vuotta siitä, kun pastori Aarne Siirala otti vastaan ensimmäisen Helsingin seurakuntien perheneuvonnan asiakkaan. Koulutukseen osallistuvat Taina Viherkari Lauttasaaren seurakunnasta (vas.), Mari Mattson Kalliosta, Seija Knuutila-Loukonen Malmilta, Heli Salo Haagasta, Kirsi Jaakonaho Töölöstä, Terhi Lahdensalo Oulunkylästä, Arja Kortelainen Paavalista ja Stina Huima Herttoniemestä. Takarivissä Petri Patronen Kalliosta (vas.) ja Juha Valkeapää Paavalista.

Teksti ja kuva: Eila Jaakola