25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Kannatuskohteemme myös vuonna 2024: lukutaito muutosvoimana

Herttoniemen seurakunta

27.02.2023, 15:10 /  päivitetty 09.11.2023, 13:17
Herttoniemen seurakunnan kansainvälinen kannatuskohde on Suomen Pipliaseuran Muutosvoimana lukutaito -kampanja.
Afrikkalainen nuori nainen hymyilee kirja kädessä. Pipliaseuran logo Muutosvoimana lukutaito. Kuva: Pipliaseura

Kuvittele maailma, jossa et osaa lukea yhtäkään katukylttiä, hintalappua, tekstiviestiä, lääkärin reseptiä tai edes omaa henkilöllisyystodistustasi. Puhumattakaan päivän uutisista tai kirjallisuudesta, joka tuo iloa ja tietoa.

Joka seitsemäs aikuinen elää tällaisessa maailmassa. Vaikuttamisen mahdollisuudet omaan elämään ovat kapeat. Vaikutus näkyy myös yhteiskunnan tasolla. Ne maat, joissa on vähiten lukutaitoa, ovat myös maita, joissa on köyhimmät ihmiset, eniten yhteiskunnallisia ongelmia ja näköalattomuutta.

Lukutaito ei ole vain taito, se on ihmisoikeus.

Herttoniemen seurakunta tukee Suomen Pipliaseuran Muutosvoimana lukutaito -kampanjaa myös vuonna 2024.