04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Kistbegravning

15.11.2019, 15:27
Tid för jordfästning kan reserveras redan innan begravningstillstånd beviljats. I så fall måste den anhöriga eller begravningsbyrån före jordfästningen lämna in en kopia av begravningstillståndet till gravtjänsten.

Om den avlidna ska begravas i kista och jordfästningen sker i ett begravningskapell ingår alltid öppnandet av graven och gravsättningen i kapellbokningen.

Om jordfästningen sker i den egna församlingens kyrka eller på annan ort, måste man hos gravtjänsten boka tid för gravsättningen.

De anhöriga kan vända sig till en begravningsbyrå för att skaffa kista och reservera transport.

Om kistbegravningen ska ske på annan ort, t ex i den kommun där den avlidna föddes, ska man kontakta församlingen på den orten.

Om kistan gravläggs senare och inte i samband med jordfästningen, om graven t ex är på annan ort, kan man vid gravläggningen hålla en kort bönestund vid graven. I slutet av psalmboken finns en modell för detta under rubriken ”Andakt vid graven”.