19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Hautajaisvieraalle

13.12.2022, 16:00
Hautajaiset ovat aina ainutlaatuinen tilaisuus, eikä kovinkaan monella ole kokemusta hautajaisista.
kukkia

Omaisia voi muistaa suruviestin saatuaan esimerkiksi soittamalla, kortilla, kirjeellä tai kukkasin. Osanottonsa suruun voi ilmaista myös vierailemalla henkilökohtaisesti omaisten kodissa.

Omaiset esittävät kutsun hautajaisiin ja mahdolliseen muistotilaisuuteen esimerkiksi soittamalla, erikseen postitettavalla kutsulla tai ennen siunaustilaisuutta lehdessä julkaistavalla kuolinilmoituksella. On myös mahdollista pitää hautajaiset vain lähimpien omaisten kesken perhepiirissä.

Hautajaistilaisuudessa omaisten suruun otetaan osaa ja vainajaa muistetaan useimmiten kukkatervehdyksellä. On kohteliasta ottaa osaa suruadressilla, jos on estynyt tulemaan hautajaisiin.

Omaisten kannattaa sopia etukäteen kuvausjärjestelyistä, mikäli tilaisuutta halutaan kuvata. Näin ei häiritä saattoväkeä tai tilaisuutta useiden kuvaajien toimesta.

Muistotilaisuus

Siunaustilaisuuden jälkeen voidaan järjestää muistotilaisuus, jonne joku omaisista vielä haudalla kutsuu. Muistotilaisuus ei ole pakollinen, eikä sen viettämiseen ole olemassa sääntöjä. Tilaisuus voi olla vapaamuotoinen tai siellä voi olla suunniteltua ohjelmaa.

Tilaisuudessa on mahdollisuus kunnioittaa vainajaa hänen toiveiden mukaisesti, muistella hänen elämäänsä sekä tukea omaisia surussaan. Useimmiten tilaisuudessa on kahvi- ja/tai ruokatarjoilu.

Muistotilaisuuden voi järjestää vainajan tai omaisten kodissa, seurakuntatalolla tai jonkun yhdistyksen tai yrityksen tarjoamassa siihen soveltuvassa tilassa. Seurakuntasalien käyttö muistotilaisuuksiin on seurakunnan jäsenille maksutonta. Tarjoilun omaiset voivat joko hoitaa itse tai tilata sen pitopalvelusta.

Muistotilaisuuden perinteisiin kuuluu valkoisella liinalla peitetty pöytä, jolla on vainajan valokuva, yksi tai kaksi kynttilää ja kukkia. Siunauksen toimittanut pappi tulee luonnollisesti muistotilaisuuteen, jos hänet sinne kutsutaan. Kutsu on hyvä esittää jo siunaustilaisuuden järjestelyistä sovittaessa.

Omaiset ja pappi voivat yhdessä suunnitella muistotilaisuuden ohjelmaa. Usein siihen kuuluu adressien lukeminen, yhteistä laulua, papin puhe, muistosanat, lyhyitä puheenvuoroja ja musiikkiesityksiä.‍