18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Herttoniemen kirkko

Herttoniemen kirkon kohtalo edelleen auki - seurakunnan tilantarve alueella on kova

29.08.2022, 14:12 /  päivitetty 29.08.2022, 14:26
Herttoniemen kirkko keväällä

Herttoniemen vanhan kirkon tilanteeseen on jo pitkään odotettu ratkaisua. Kirkko on sekä seurakuntalaisille että työntekijöille hyvin rakas ja monien muistojen paikka. Sen seisominen tyhjillään jo neljättä vuotta tuntuu pahalta.

- Toimivia tiloja tarvittaisiin alueella kipeästi. Vuonna 1958 rakennettu kirkko on käyttökelvottomassa tilassa ja sen kokonaiskorjaus tulisi seurakunnalle liian kalliiksi, niin ikävältä kuin sen sanominen tuntuukin. Kirkko pitäisi purkaa rungoksi saakka ja rakentaa uudelleen, harmittelee kirkkoherra Minnamari Helaseppä.

Tällä hetkellä seurakunnan käytössä ovat Myllypuron kirkko, Kulosaaren kirkko sekä Herttoniemenrannassa sijaitseva seurakuntatila Laituri kappeleineen. Näistä suurin on Myllypuron kirkko, jonne mahtuu vain puolet siitä määrästä mitä aikoinaan Herttoniemen kirkkoon. Esimerkiksi konfirmaatioita ei ole helppo järjestää.

-Tiedämme, että Herttoniemen alueella on muutenkin pulaa asukkaiden käyttöön sopivista isoista kokoontumistiloista.

Helsingin seurakuntayhtymä karsii kiinteistöjä

Seurakuntien jäsenmäärän vähentyessä myös kirkollisverokertymä pienenee, ja myös Herttoniemen seurakunnalla on huomattavasti vähemmän rahaa käytössä kuin aikaisemmin.

Helsingin seurakuntayhtymässä säästöjä haetaan monesta suunnasta. Taloudellisten sopeuttamistoimien tavoitteena on turvata seurakuntien toimintaedellytykset myös tulevaisuudessa.

Seurakuntayhtymän kiinteistöstrategian mukaan neljäsosasta seurakuntien käytössä olevasta kiinteistöomaisuudesta pitäisi päästä eroon. Jäljelle jäävien kirkkojen ja kirkollisten tilojen pitäisi sijaita niin, että niihin pääsisi helposti julkisella liikenteellä, ja ne kattaisivat maantieteellisesti koko kaupungin.

Säilytettäviä ovat erityisesti kansallisesti korvaamattomat ja maamerkkikirkot, kuten esimerkiksi Tuomiokirkko ja Temppeliaukion kirkko. Lisäksi pyritään turvaamaan toimintaa muissa hyväkuntoisissa ja suojelluissa kirkoissa.

Tähän kategoriaan Herttoniemen vanha kirkko ei valitettavasti kuulu.

Miten asia etenee?

Seurakuntayhtymän kiinteistöosasto neuvottelee museoviraston ja kaupunginmuseon sekä Helsingin kaavoittajien kanssa Herttoniemen kirkosta. Vanhan kirkon ja sen tontin tulevaisuus ratkaistaan pidemmällä aikavälillä osana käynnissä olevaa Herttoniemen alueen laajempaa kaavavalmistelua.

- Seurakunnan kannalta olisi hyvä, että lopulliset ratkaisut saataisiin vihdoin tänä syksynä. Meillä olisi kova tarve löytää nopeasti toimivaa tilaa keskisen seurakunnan alueelta, Helaseppä toteaa.

-On ollut hankalaa viestiä auki olevasta tilanteesta, koska myös me olemme joutuneet odottamaan lisätietoa. Emme ole silti jääneet vain odottamaan passiivisina, vaan pyrkineet selvittämään muitakin tilavaihtoehtoja.