26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute

keskusteli Herttoniemen kirkon vuokrauksen lopettamisesta

13.10.2022, 10:43
Herttoniemen kirkko vihreällä pohjalla

Herttoniemen kirkkokiinteistö on ollut poissa käytöstä 1.6. 2019 lähtien vakavien rakenne- ja sisäilmaongelmien takia. Helsingin seurakuntayhtymän omistama kiinteistö sijaitsee kaupungin vuokratontilla, ja seurakunta on ollut tiloissa vuokralla.

Herttoniemen seurakuntaneuvosto on yli kolmen vuoden ajan etsinyt ratkaisua ongelmaan, ja kävi viimeksi lähetekeskustelun Herttoniemen kirkon vuokrauksen lopettamisesta kokouksessaan 11.10.2022.

- Olemme maksaneet jo useamman vuoden ajan vuokraa tiloista, joita ei voi käyttää. Väistötilana toimiva seurakuntatila Laituri ei palvele seurakunnan kokoontumistilana riittävässä määrin. Toimivammat tilat ovat etsinnässä, kirkkoherra Minnamari Helaseppä kertoo.

Seurakuntayhtymän kiinteistöosasto on neuvotellut Herttoniemen kirkon tilanteesta ja tontin tulevaisuudesta useaan otteeseen museoviranomaisten ja Helsingin kaupungin kanssa. Neuvottelut jatkuvat, ja prosessi voi kestää vuosia, mutta uudesta kaavoituksesta tai muusta lopputuloksesta ei ole varmuutta.

- Pyrimme nyt löytämään ratkaisun, joka palvelisi seurakuntaa laajalla Herttoniemen alueella parhaiten, Minnamari Helaseppä toteaa.

Seuraavan kerran asiaa käsitellään seurakuntaneuvoston kokouksessa 8.11.2022.