20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Herttoniemen kirkko

Herttoniemen seurakunta

16.02.2024, 19:18
Herttoniemen kirkko on poissa käytöstä sisäilmaongelmien takia.

Historiaa

Kadun varressa vanhassa Herttoniemessä seisovan, vuonna 1958 valmistuneen Herttoniemen kirkon valkoinen alttariseinä on rosoinen ja muhkurainen kuin kallioon louhittu pääsiäisaamun tyhjä hauta.

Herttoniemen vuonna 1958 valmistunut kirkko on monitoimirakennus, jossa on kirkkosalin lisäksi toimituskappeli, voimistelusali, auditorio, virasto- ja kerhotiloja sekä nuorisotoimisto. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Osmo Lappo. Kirkon monitoimisalissa voi liikunnan lisäksi järjestää juhlatilaisuuksia. Salissa on nykytekniikalla varustettu näyttämö konsertteja ja teatteriesityksiä varten.

Kirkon alttariseinällä on kuvanveistäjä Gunnar Uotilan puinen krusifiksi. Kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Dora Jung ja alttarihopeat akateemikko Bertel Gardberg.

Seurakuntasalissa on kuvataiteilijana, näyttelijänä ja kirjailijana tunnetun Uuno Eskolan maalaus Kristus ristillä. Eteisaulan maalauksen Angelus on tehnyt taidemaalari Anna Räsänen. Toisen seurakuntasalin seinällä on kuvia seurakunnan kirkkoherroista. Uusin teos on kirkon eteisaulassa oleva taidemaalari Silja Rantasen vuonna 2004 tekemä muotokuva emerituspiispa Eero Huovisesta. Teos on lainassa Helsingin hiippakunnan kokoelmista.

Kirkon urut on rakentanut Veikko Virtanen Oy vuonna 1962. Niissä on 25 äänikertaa. Osmo Lapon suunnittelemassa kellotapulissa on kolme itävaltalaista kelloa, joihin on kaiverrettu Sola gratia (Yksin armosta), Sola fide (Yksin uskosta) ja Propter Christum (Kristuksen tähden). Kelloista kaksi on saatu lahjoituksina, toinen alueella toimineelta G.W. Sohlbergin teollisuuslaitokselta, toinen useammilta herttoniemeläisiltä yhtiöiltä ja yksityisiltä seurakuntalaisilta.

Herttoniemen seurakunnan käytössä oleva kirkko on peruskorjattu vuosina 2001–2002.

Vakavien sisäilmaongelmien vuoksi kirkon käytöstä luovuttiin kesäkuussa 2019. Seurakuntaneuvosto teki lopullisen luopumispäätöksen marraskuussa 2023.

Rakennuksen omistaa Helsingin seurakuntayhtymä.