26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute
Haagan seurakunta

Yhteisen pöydän toimintamalli laajenee Helsinkiin

14.06.2018, 14:46 /  päivitetty 19.06.2018, 12:03

Yhteinen pöytä -hanke leviää Vantaalta Helsinkiin. Vantaan kaupungin ja seurakuntien Yhteinen pöytä, Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimi, Helsingin seurakuntayhtymä ja Sitra ovat solmineet yhteistyön koskien Yhteisen pöydän mallin soveltamista Helsingissä.

Mallia tullaan soveltamaan Helsingin alueille luontaisella tavalla. Yhteistyötahot pitävät tarpeellisena kehittää paikallisten ruoka-avun verkostojen kanssa vastikkeettomia ja yhteisöllisiä ruoka-avun jakotapoja sekä tehokkaampaa resurssien jakoa hävikin logistiikassa.

Helsinki on siten ensimmäinen Suomen suurista kaupungeista, joka sitoutuu toteuttamissuunnitelmalla käyttämään hyödykseen Yhteisen pöydän kokemuksia ja hyviä käytäntöjä. Samalla vahvistetaan kiertotaloutta, kun ruokahävikkiä hyödynnetään tehokkaasti.

Yhteinen pöytä palkittiin vuonna 2017 sekä Kestävän kehityksen Sitoumus2050 -päätunnustuksella että Vuoden keittiötekona 2017. Vantaa on juuri valittu Suomen ympäristökeskuksen yhdeksi kiertotalouden kärkikunnaksi.

Vantaan seurakuntayhtymä ja Vantaan kaupunki aloittivat Yhteisen pöydän toimintamallin kehittämisen yhdessä vuonna 2012. Yhteisen pöydän hävikkiterminaali Vantaalla on ainoa Suomessa toimiva kaupunkivetoinen ruoka-apuun tarkoitetun hävikkiruoan jakelukeskus, jonka kautta kulkee viikoittain noin 20 000 kiloa hävikkiä hyötykäyttöön. Verkoston 65 kohteen ruoka-avusta yhteisöruokailuineen hyötyy yli 5000 vantaalaista viikossa.

Sitra julkaisi syksyllä 2016 maailman ensimmäisen kiertotalouden tiekartan, jonka tavoitteena on johtaa Suomi kiertotalouden globaaliksi edelläkävijäksi. Yhtenä tiekartan kestävän ruokajärjestelmän painopisteistä on Yhteisen pöydän toimintamallin levittäminen muihin kuntiin ruokahävikin vähentämiseksi ja ruoka-avun saajien toimijuuden ja hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Lue lisää: http://www.yhteinenpoyta.fi/