18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Haagan seurakunta

Huopalahden kirkon kastepuu

04.04.2019, 13:59 /  päivitetty 04.04.2019, 14:28
Huopalahden kirkon kastepuun toteuttamisesta järjestettiin syksyllä 2017 suunnittelukilpailu, jonka tuloksena tilattiin kastepuu tekstiilitaiteilija Marja Typin luonnoksien pohjalta. Kastepuu otettiin käyttöön Mikkelinpäivän perhemessussa 30.9.2018.
Kastepuu

Kastepuu otettiin käyttöön Huopalahden kirkossa

Versomme -kastepuun suunnittelun lähtökohtina olivat tilaajien toiveet, kirkkosali ympäristönä ja keskustelut seurakunnan jäsenten kanssa. Puulle oli mietitty valmiiksi sijoituspaikka kirkkosalista ikkunoiden vastaiselta seinältä. Versomme -kastepuussa tavoiteltiin myös kirkkosalin raikkautta, selkeyttä ja lämminhenkisyyttä.

Kastepuu on valmistettu käsin huovuttamalla. Huovutuksessa on käytetty kerroksittain erilaisia luonnonmateriaaleja kuten merinovillaa, suomenlampaan villaa, silkkiä sekä pellavaa. Teoksesta löytyy myös pieniä tilkkuja tekijän hääpukukankaasta ja lapsen kastepukukankaasta. Huovutus alkoi henkäyksen keveiden materiaalien asettelulla, joka vaati herkkyyttä, keskittymistä, ajattelua ja rauhaa. Huovutusprosessissa tarvittiin myös aikaa, voimaa, sitkeyttä, saippuaa ja paljon lämmintä vettä. Versoja, kastettujen nimellä varustettuja lehtiä varten kastepuussa on pienet kiinnityslenkit.

Versomme -kastepuun voi jokainen katsoja nähdä ja kokea eri tavoin, kertoo tekstiilitaiteilija Marja Typpi. Kauempaa katsoen siinä on neljä osaa, joissa jokaisessa on harmahtava oksanhaara vaalealla pohjalla. Oksat jakavat paneelit kolmeen osaan. Oksien sylissä kasvaa himmeästi hohtavia versoja. Kevyet, mutta vahvat versot voi nähdä myös lehtinä tai kimmeltävinä kastepisaroina puun oksistolla. Perhemessussa eräs katsoja näki teoksessa juuria, jotka versovat. Läheltä katsoen teoksesta löytää uusia yksityiskohtia ja siten se kutsuukin tutkimaan työtä lähempää. Ja jopa hiljentymään sen ääreen.

Oksat versovat ja uusi verso on osa yhteistä seurakuntaa. Kasteessa seurakuntaan liitetty lapsi saa oman nimikoidun verson kastepuuhun. Pienten kirkoissa puuhun kertyneet versot annetaan kastettujen lasten perheille ja näin tulee tilaa uusille. Versomme.