23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

MITÄ TÖNÖLLÄ TAPAHTUU?

09.03.2022, 14:34
TÄÄLTÄ LÖYDÄT PERUSTIETOA KOULUIKÄISTEN TOIMINNASTA HAAGAN SEURAKUNNASSA

Huopalahden kirkonmäellä sijaitseva keltainen puutalo Tönö on Haagan seurakunnan lasten ja nuorten oma paikka, jonne toimintamme suurelta osin keskittyy. Tönöllä on aina aikuinen läsnä lapsia varten. Jokainen lapsi ja nuori kohdataan ainutlaatuisena yksilönä. Tönöllä voi piipahtaa hetken tai pidempään, tavata kavereita, pitää hauskaa, tehdä läksyjä tai olla muuten vain. Jokainen on tervetullut mukaan. ‍

Junnutönöt ovat viikkotoimintamme kohokohta. Yhdessäolo ja vapaan tekemisen riemu toimivat hyvänä vastapainona kouluarjelle. Junnutönöllä on tarjolla pienimuotoinen välipala, joka on maksuton. Mikäli jokin asia askarruttaa lasta, voi aikuisen kanssa siitä jutella turvallisesti. Olemme läsnä ja kysymme "mitä sinulle kuuluu tänään?"

Koulujen loma-aikoina järjestämme päiväleirejä, joiden sisällöt suunnitellaan lasten toiveista käsin. Panostamme aitoon ja kiireettömään yhdessäoloon sekä tekemiseen, johon lapset saavat itse myös vaikuttaa. Lasten äänen kuuleminen sekä vaikutusmahdollisuuksien nostaminen esille jo toimintaa suunnitellessa on meillä Haagassa tärkeä arvo. Jokainen saa loistaa sellaisena kuin on. Päiväleirejä on tarjolla syys- ja talvilomalla. Lisäksi järjestämme erilaisia tapahtumia vuoden kierron mukaisesti huomioiden ajankohtaiset asiat kuten esimerkiksi lastenoikeuksien juhlaillallinen.

Kesän alussa järjestämme lasten päiväleirejä kesäkuun kaksi ensimmäistä viikkoa sekä osan juhannusviikosta. Leirit ovat todella suosittuja ja niihin osallistutaan monena vuotena peräkkäin. Ilmoittautumislinkki tulee keväällä nettisivuille sekä lisäksi tiedotamme asiasta myös Haagan seurakunnan facebook- sivulla. Perustoiminnan lisäksi järjestämme ajoittain viikonloppuleirin alakouluikäisille, sekä monenlaisia tapahtumia ja retkiä.

Mikäli sinulla on seurakuntalaisena ajatus, kehitysehdotus tai haluat antaa palautetta toiminnastamme nappaa rohkeasti työntekijöitä hihasta tai laita viestiä. Työntekijän tunnistat useimmiten keltaisesta hupparista.

Tönöllä tavataan!

Lapsi jonka kädet ovat vihreässä maalissa kurottaa kohti kameraa. Oikeassa alalaidassa Tönö-logo.

VIIKKOTOIMINTA

JUNNUTÖNÖT Tiistaisin ja perjantaisin klo 13-16.

Yhdessäoloa, iloa ja yhteyttä. Tule ja ota kaveritkin mukaan. Junnutönö on avointa toimintaa alakouluikäisille lapsille. Junnutönöllä voi esimerkiksi tehdä läksyjä, pelata pöytäfutista, tanssi- tai lautapelejä tai pleikkaria, askarrella, piirtää tai vain oleilla ja rentoutua. Junnutönöllä on tarjolla myös välipalaa. Toiminta on maksutonta. Junnutönöllä on aina läsnä seurakunnan työntekijä, joka toimii myös turvallisena aikuisena lapsille.

ILTAPÄIVÄKERHO

Tönöllä toimii myös iltapäiväkerho 1.-2.-luokkalaisille. Iltapäiväkerhossa lapsella on yhdessä toisten kanssa mahdollisuus ulkoiluun ja leikkiin sekä lepoon koulupäivän jälkeen. Haagan seurakunnan iltapäiväkerho järjestetään yhteistyössä Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa. Tavoitteena on tukea lapsen kokonaisvaltaista kasvua vapaan leikin ja monipuolisen toiminnan keinoin, lasten toiveita kuunnellen ja ryhmän perheiden katsomuksia kunnioittavalla tavalla. Kerhon ohjaajat toimivat yhteistyössä opettajien ja vanhempien kanssa.

Viikkotoimintaa järjestetään koulujen työaikoina. (Loma-aikoina järjestämme muuta toimintaa.)

LOMA-AIKOJEN TOIMINTA

SYYSLOMAN JA TALVILOMAN PÄIVÄLEIRIT

Seurakunta järjestää päiväleiritoimintaa koulujen loma-aikoina. Järjestämme leirit maanantaista torstaihin. Leiripäivät ovat pääsääntöisesti klo 9-15 (jos ei erikseen mainita muuta ilmoittautumisen yhteydessä) Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivuilla olevan linkin kautta.

KESÄLEIRIT
Suositut kesäleirit ovat mainio startti kesälomaan. Yhdessä tekemistä, leikkejä ja askartelua, retkipäivä ja ulkoilua. Leirien ohjaajina toimivat seurakunnan tutut työntekijät. Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivuilla olevan linkin kautta. Lisätietoa kesäleireistä voit kysyä työntekijöiltä. Leiripäivät ovat pääsääntöisesti 9-15, poikkeuksena retkipäivät jotka saattavat olla hieman pidempiä. Leiripäivien kellonajat ilmoitetaan aina erikseen.

Kesäleirit:
* Kesäkuun kaksi ensimmäistä viikkoa ma-pe
* Juhannusviikon päiväleiri ma-ke

KURSSIT JA TAPAHTUMAT

Erikseen sovitusti, seuraa ilmoittelua Haagan seurakunnan facebook-sivulla sekä nettisivuilla.

Muutamia palautteita toiminnasta:

”Leirilläinen tykkäsi kovasti leiripäivistä ja hänelle jäi mukavia muistoja tönöstä.”

”Lapset olivat ihan innoissaan – kiva kun järjestätte!”

”Parasta oli yhdessä tekeminen”