26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute
Haagan seurakunta

Aikuiskatekumenaatti

18.04.2016, 08:48

Katekumenaatin juuret ovat alkukirkon kasteopetuksessa ja toimintamallissa, jossa aikuisia ohjattiin kirkon yhteyteen. Tänään aikuiskatekumenaatti on seurakunnan pienryhmätoimintaa (Usko tai älä -ryhmät), joka kutsuu mukaan erityisesti niitä, jotka haluavat tutustua tai syventyä kristinuskon keskeiseen sisältöön, kasvaa kristittyinä tai löytää paikkansa seurakunnassa.

Lähtökohtana ryhmän toiminnassa ovat aina osallistujien kysymykset uskosta ja elämästä – erilaisuuden kunnioitus, luottamuksellisuus, yhteinen keskustelu ja kohtaaminen pyrkivät tukemaan jokaisen osallistujan omaa matkaa katekumenaattivuoden aikana. Ryhmän toiminta jäsentyy kirkkovuoteen, ja sitä rytmittävät yhteiset jumalanpalvelukset.

Katekumenaatti-pienryhmässä on yleensä ohjaaja, ryhmäläisiä, joita kutsutaan etsijöiksi, matkakumppaneita sekä taustatukena pappi.

"En tarkoita, että haluaisimme määräillä teidän uskoanne, tahdomme vain auttaa teitä saamaan ilon." (2. Kor. 1: 24)

Lisää aikuiskatekumenaatista: www.evl.fi/aikuiskatekumenaatti

Tiedustelut: pastori Mari Järvinen, mari.h.jarvinen@evl.fi