29.04. Congratulations: Teijo | Feedback
Whole Helsinki

Diakoninen kauppa Hermannin Valinta auttaa kokonaisvaltaisesti

21.06.2023, 12:20
Hermannin Valinta auttaa heikossa taloustilanteessa olevia helsinkiläisiä kohdennetusti ja ajanvarauksella. Ruokakassin antamisen lisäksi varataan aikaa kohdata ihminen, olla läsnä juuri hänelle
Kaksi henkilöä seisoo ruokalaatikoiden takana, nainen sitoo kiinni perunapussia

Helsingin seurakuntien diakoniatyön palveluvalikoima täydentyi, kun Hermannin Diakoniatalon Varustamolla avattiin vastikään diakoninen kauppa.

Nyt alkuvaiheen kokeilun aikana aikoja varaavat kahden pilottiseurakunnan diakoniatyöntekijät. Syksystä lähtien palvelu koskee koko Helsinkiä, ja silloin aletaan ottaa uusia asiakkaita. Asiakkaaksi ei voi kävellä kadulta sisään, vaan asiakkaaksi pääsee diakoniatyön tai aikuissosiaalityön kautta.

Hermannin Valinnassa asiakas voi itse valita kassiin haluamiaan tuotteita, kuten tavallisissakin marketeissa. Siellä asiointi ei kuitenkaan maksa mitään.

– Tämä on tehostetun tuen elintarvikeapua. Keskeisenä ideana on, että ruokakassin antamisen lisäksi meillä on aikaa kohdata ihminen, olla läsnä juuri hänelle. Kaikki asiakkaat ovat meille vip-asiakkaita. Kysymme kuulumisia, tarjoamme tukea, kannustamme eteenpäin. Pelkkien ongelmien sijaan haluamme nähdä ihmisessä potentiaalia ja mahdollisuuksia, projektipäällikkö Kati Paulin kertoo.

Hermannin Valinta on osa Hermannin Diakoniatalon Varustamon toimintaa. Varustamo varustaa nimensä mukaisesti ihmisiä elämässä ja on muutoksen mahdollistaja.

– Hermannin Valinta on myös ”tsemppaamo” ja ”sparraamo”. Se on suunnattu etenkin ihmisille, joilla on motivaatiota ja ainakin jonkin verran voimavaroja elämäntilanteensa muuttamiseen. Loppuiäksi ei ole tarkoitus jäädä asiakkaaksi, vaan tarjoamme tehostettua tukea puolesta vuodesta vuoteen tilanteen parantamiseen ja asiakas puolestaan sitoutuu osaltaan hakuaikatauluihin. Tavoitteemme on lisätä diakoniatyön vaikuttavuutta, Kati jatkaa.

Kokemusasiantuntija Petri Valkoma on Katin työparina laittanut kauppaa pystyyn. Hänkin korostaa läsnäolon merkitystä. – Kaikilla ei ole paikkaa tai yhteisöä, jossa voisi kokea olonsa hyväksytyksi. Täällä voi. Me kokemusasiantuntijat samoin kuin vapaaehtoiset ja työntekijät olemme asiakkaita varten kiireettömästi kohtaamassa ja kuuntelemassa. Hermannin kävijöiltä saan kiittävää palautetta ihan kuuntelemisesta.

Hyväksyntä ja kuulluksi tuleminen voivat parantaa elämänlaatua niin että toimintakykykin kohenee.

Lue lisää Kirkko ja kaupungin jutusta.