29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Koko Helsinki

Työllistämisen tukeminen Helsingin seurakunnissa

24.01.2023, 10:44
Seurakunnissa on viime vuosina ollut useita hankkeita heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistämiseen. Niissä on myös kehitetty seurakuntayksiköille menetelmiä työllistämisen tukemiseen.
Piirros jossa nuoria etsimässä työuraansa

Helsingin seurakunnat ovat viime vuosina työllistäneet kaikkiaan ainakin yli sata henkilöä erilaisiin työkokeilu- ja muihin tuettuihin työsuhteisiin.

Näistä työllistämishankkeista voit lukea tarkemmin täältä.

Työllistämistä tukevien menetelmien kehittäminen oli erityisen tärkeä osa 31.8.2022 päättynyttä Työraiteet-hanketta. ‍Euroopan sosiaalirahaston tukema Työraiteet – seurakunnat työllistymisen tukena -hanke tuki heikossa työmarkkina-asemassa olevia työttömiä helsinkiläisiä kohti työelämää tai opintoja.

Työraiteet-hankkeen tunnuspiirros jossa punainen resiina ja kaksi ihmistä sitä pumppaamassa

Hankkeessa kehitettyjä menetelmiä olivat Työkokeilusta kohti työelämää Helsingin seurakuntayhtymässä -malli sekä Helsingin seurakuntayhtymän taloudellinen avustuskäytäntö Keikkaduuni. Lisäksi Duunituki-tukirahaston käytäntöjä kehitettiin edelleen. Näiden toimien tarkoitus on helpottaa seurakuntayksiköitä työllistämään helsinkiläisiä, joiden voi olla vaikea löytää paikkaansa avoimilla työmarkkinoilla.

Työkokeilu

Työkokeilussa henkilö selvittää ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojaan tai mahdollisuuksiaan palata työmarkkinoille. Työkokeilujakso on 6 kuukauden pituinen. Työkokeilun tehtävät ja työaika ovat räätälöitävissä työkokeilijan osaamisen ja kunnon mukaan. Työkokeilupaikan voi ilmoittaa TE-toimiston kautta tiettyyn tehtävään tai työkokeilua voi tarjota työttömälle työnhakijalle.

Sinisillä viivoilla piirretty vanha asemarakennus

Keikkaduuni

Keikkaduuni-malli on tarkoitettu osatyökykyisten keikkaluonteiseen työllistämiseen. Sen kehittämiseen kuului muun muassa sisäisten maksatus- ja hakuprosessien selvittäminen, mallityönkuvien kokoaminen sekä toimintaohjeiden kuvaaminen Helsingin seurakuntien työntekijöiden käyttöä varten.

Jos seurakuntayksikkö (seurakunta tai yhteisen palvelun osasto) haluaa tarjota keikkatyöluonteisia tehtäviä täsmä- /osatyökykyiselle henkilölle esim. ennen työkokeilukautta tai sen jälkeen, hänet voi palkata myös palkkiotoimisesti. Henkilöä voi hakea myös esimerkiksi kaupungin oman täsmätyökykyisiä henkilöitä keikkatyöhön välittävän Työkykyisempi Stadi -hankkeen Job Centerin kautta. Keikkatyön palkkauskustannukset katetaan osatyökykyisten työllistämiseen osoitetuista varoista. Keikkaduuni-malli on vielä pilotoimatta.

Duunituki

Duunituki on Helsingin seurakuntien osatyökykyisten työllistämistoiminnan tukirahasto.

Jos palkattava henkilö on vaikeassa työmarkkinatilanteessa ja täsmä-/osatyökykyinen, seurakuntayhtymän yhteisistä palveluista voi anoa Duunitukea. Duunituen avulla voidaan palkata henkilö osa-aikaisena 5–30 h/vko enintään 8 kuukaudeksi. Tehtävän luonne on avustava ja kuntouttava, ja duunitukelaiselle osoitetaan ohjaaja. Palkkaaminen ei ole tarkoitettu työvoimavajeen paikkaamiseen. Duunituki-jakso soveltuu hyvin esim. työkokeilukauden jatkoksi.

Duunituen kustannukset katetaan osatyökykyisten työllistämiseen osoitetuista varoista. Mikäli palkattavalla henkilöllä on palkkatukioikeus, hänelle voidaan hakea TE-toimiston palkkatukea.

Piirroskuvat: Olga Immonen