19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Seurakuntavaalit 2022

04.01.2023, 15:05
Marraskuussa järjestettävissä seurakuntavaaleissa valitaan tärkeitä päättäjiä helsinkiläisiin seurakuntaneuvostoihin ja yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Seuraavat seurakuntavaalit käydään marraskuussa 2022. Ennakkoäänestys järjestetään 8–12.11.2022. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20.11.2022.

Äänioikeus on kaikilla yli 16-vuotiailla kirkkoon kuuluvilla.

Seurakuntavaaleissa valitaan luottamushenkilöt sekä seurakuntaneuvostoon että yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Mistä asioista vaaleissa valitut päättävät?

Seurakuntavaaleissa valitut luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi siitä, mitä toimintaa helsinkiläisissä seurakunnissa järjestetään, mihin seurakuntien rahoja käytetään ja keitä seurakunnat palkkaavat työntekijöikseen. Tämän lisäksi luottamuselimissä päätetään Helsingin seurakuntien strategiasta.

Kuinka voi asettua ehdolle seurakuntavaaleihin?

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu alkaa maaliskuussa 2022 ja päättyy 15.9.2022. Ehdokkaaksi vaaleihin voi asettua konfirmoitu ja kirkkoon kuuluva 18 vuotta täyttänyt henkilö.

Lisää tietoa ehdokkaaksi asettumisesta ja valitsijayhdistyksistä löydät oman seurakuntasi verkkosivuilta:

Herttoniemen seurakunta

Kallion seurakunta

Kannelmäen seurakunta

Malmin seurakunta

Munkkiniemen seurakunta

Oulunkylän seurakunta

Paavalin seurakunta

Pitäjänmäen seurakunta

Roihuvuoren seurakunta

Tuomiokirkkoseurakunta

Töölön seurakunta

Vartiokylän seurakunta

Lisää tietoa seurakuntavaaleista tulee kevään 2022 aikana tänne.