20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Muslimien hauta-alue Honkanummen hautausmaalla

15.03.2023, 14:26
Hautoja luovutetaan vain helsinkiläisille vainajille.

Helsinkiläisiä islaminuskoisia vainajia voidaan haudata kortteleihin 76 ja 77. Kortteli on rakennettu siten, että vainajat haudataan kasvot kohti Mekkaa. Vainajat noudetaan kappelirakennuksen pohjakerroksesta ennen hautausta, jos vainaja on kuljetettu hautaanlaskua varten etukäteen hautausmaalle.

Hautauksessa on aina mukana seurakuntayhtymän työntekijä. Vainajan omaiset ja saattoväki voivat peittää haudan hautausmaan edustajalta saamiensa ohjeiden mukaan, jos siitä on erikseen sovittu. Saattoväen jäsenten laskeutuminen hautaan tapahtuu aina omalla vastuulla.

Vastuu yksityisen haudan hoidosta kuuluu pääsääntöisesti haudan haltijalle. Haudan haltija voi kuitenkin sopia hautausmaan toimistossa (p. 09 2340 2900) haudan hoidosta.

Haudan reunustaminen kivillä tai muilla rakenteilla on kielletty.

Arabiankielinen ohjeistus: Honkanummen hautausmaa (islam) (pdf, 0.23 Mt)

Honkanummen hautausmaalla korttelit 79H, 80H, 79V, 80V, 79X ja 79S ovat tunnustuksettomia alueita ja niihin voidaan haudata vainajia, jotka eivät vakaumuksellisista syistä halua tulla haudatuksi evankelis-luterilaiselle hautausmaalle.

Pääkaupunkiseudulla on omia hauta-alueita muslimeille myös Espoon ja Vantaan seurakuntayhtymän hautausmailla. Espoossa Kellonummen hautausmaalle voidaan haudata myös muita kuin espoolaisia muslimeja. Vantaalle, Ruskeasannan hautausmaalle, haudataan vain vantaalaisia muslimeja.