20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Musiikkia iloon ja suruun

09.01.2020, 09:47
Musiikki on olennainen osa ristiäisiä, häitä ja hautajaisia. Musiikki ilmentää ja herättää tunteita, joita sanat eivät tavoita.
ruusut ja nuotit

Kirkon musiikki on ylistystä ja rukousta. Musiikki on mukana lähes kaikessa luterilaisen kirkon toiminnassa.

Alla on linkkejä, joista löydät tietoa eri toimitusten musiikkivalinnoista. Ole rohkeasti yhteyttä oman seurakuntasi kanttoriin, mikäli toimitusten musiikkivalinnat mietityttävät. Kanttori on oman alansa asiantuntija, jolle voit kertoa toiveesi ristiäisten, häiden tai hautajaisten musiikista.

Ristiäiset - kastejuhla on Pienen ensimmäinen juhla

Kastejuhlan voi järjestää heti kun jaksaa, suosituksen mukaan viimeistään kolme kuukautta Pienen syntymän jälkeen. Kasteen voi järjestää minä viikonpäivänä tai kellonaikana tahansa, kunhan perheelle, vieraille, papille ja juhlatilaan sopii. Kastejuhlasta sovitaan oman kotiseurakunnan kanssa esimerkiksi soittamalla kirkkoherranvirastoon tai täyttämällä tämä lomake, jolloin sinuun otetaan yhteyttä ja sovitaan tarkemmin yksityiskohdista.

Ristiäisissä ei yleensä ole mukana kanttoria, mutta tilaisuuden musiikista voi keskustella myös kastepapin kanssa.

Risitäisiin sopivia lauluja löydät tältä sivulta.

Lisää ristiäisitä löydät tältä sivulta.

Häät - vihkimisessä luvataan rakastaa

Avioliitto on sitoutuminen, joka vie suhteen uudelle ja syvemmälle tasolle. Vihkipari päättää itse häidensä suuruuden ja juhlavuuden. Vihkimistilaisuus voi olla iso tai pieni: suuri kirkko voi olla täynnä juhlaväkeä tai avioliitto solmitaan kahden todistajan läsnä ollessa. Musiikkia mahtuu kaikenkokoisiin tilaisuuksiin.

Vihkimiseen sopivaa musiikkia löydät täältä

Lisää tietoa häistä löydät täältä

Hautajaisissa jätetään jäähyväiset

Musiikki on tärkeä osa hautaan siunaamista. Se auttaa hiljentymään ja tuo pyhyyden ja arvokkuuden tuntua, käsitellä omia ajatuksiaan ja jopa joskus jatkaa siitä, mihin sanat loppuvat.

Helsingissä hautaamisen voi sopia myös sähköisesti. Näillä sivuilla on lisää ohjeita hautajaisjärjestelyihin.

Hautajaisiin sopivaa musiikkia on koottu tälle sivulle.