20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

05.01.2023, 15:58
Kallion kirkon uurnaholvin alttaritaulu

Hautaaminen Kallion kirkon uurnaholviin

Kallion kirkossa on uurnaholvi, jonne voidaan haudata helsinkiläisiä seurakuntien jäseniä. Tuhka voidaan haudata uurnassa holvin hyllylle tai suoraan kalliohautaan, ilman uurnaa.

Hautapaikan varaukset hoidetaan Helsingin seurakuntayhtymän hautapalveluista. Hautapalvelu huolehtii uurnan siirtämisen krematoriolta Kallion kirkkoon.

Omaiset voivat varata uurnanlaskuajan Kallion seurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Uurnansaatto alkaa kirkkosalista muistoalttarilta, jossa suntio odottaa saattoväkeä.

Seurakunta muistaa vainajaa tuohuksella, jonka omainen voi sytyttää.

Suntio johdattaa saattoväen uurnaholviin. Saattoväki voi itse kantaa uurnan alas holviin, tai pyytää suntiota kantamaan.

Uurnaholvin alttarin ääressä voi hiljentyä hetkeksi ennen uurnan siirtämistä holvin hyllylle tai kalliohautaan. Valokuvaaminen on sallittua.

Uurnan/tuhkan lopullisen sijoittamisen jälkeen omaisten ei ole enää mahdollista päästä uurnaholviin. Vainajaa muistellaan kirkkosalissa.

Hautaus uurnassa uurnaholviin

• Voidaan haudata helsinkiläisiä seurakunnan jäseniä.
  • Uurna tilataan Helsingin seurakuntien hautapalveluista. Sen hinta on 220 euroa (sis. alv 24%).
  • Jokaisen uurnan kylkeen kiinnitetään vainajan nimilaatta, joka sisältyy hintaan.
  • Omaisten on myös mahdollista tilata erillinen 155 euron hintainen yhden nimen muistolaatta, joka kiinnitetään itä- tai länsipuolen muistelupaikkaan lehtereiden alla. Mikäli nimilaattaan halutaan molempien puolisoiden nimet, valitaan pidempi nimilaatta, 190 €.
  • Kallion kirkon uurnaholviin mahtuu noin 2 500 uurnaa.
  • Uurna sijoitetaan siten, että sen viereen voidaan jättää paikka puolisolle.
  • 25 vuoden määräajan jälkeen tuhka siirretään uurnalokerosta kalliohautaan.
  • Kirkkosalin nimilaatoilla ei ole määräaikaa. Ne jäävät seinään 25 vuoden jälkeenkin.

Hautaus tuhkana kalliohautaan

• Voidaan haudata helsinkiläisiä seurakunnan jäseniä.
  • Tuhka voidaan sijoittaa vaihtoehtoisesti suoraan kalliohautaan, jolloin uurnaa ei tarvita.
  • Hautapaikan lunastusmaksu helsinkiläiselle vainajalle 55 €.
  • Omaiset voivat itse kaataa tuhkan kalliohautaan tai pyytää suntiota hoitamaan asian.