25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Muihin kirkkoihin tai uskontokuntiin sekä kirkkoon kuulumattoman hautaus

16.05.2018, 20:09

Helsingin seurakuntayhtymän hautausmaat ovat yleisiä hautausmaita, joihin haudataan Helsingissä kuollessaan kirjoilla olevia vainajia. Myös kristilliseen uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumattomia tai muihin uskontokuntiin kuuluvia helsinkiläisiä vainajia voidaan haudata. Honkanummen hautausmaan läheisyydessä on tunnustukseton hauta-alue niille, jotka eivät halua tulla haudatuiksi kristilliselle hautausmaalle.

Ortodokseilla, juutalaisilla ja muslimeilla on omat hautausmaansa, mutta myös näiden uskontokuntien jäseniä voidaan haudata luterilaisen kirkon hautausmaalle.

Kristilliseen uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton voidaan siunata hautaan, jos omaiset sitä pyytävät ja pappi toteaa, että kirkolliseen hautaan siunaamiseen on perusteita. Siunausta ei toimiteta, jos vainaja on eläessään ilmaissut, ettei hän halua kristillistä hautausta. Hautaan siunaaminen on samanlainen kuin kirkkoon kuuluvan siunaus.

Siunauskappeli voidaan vuokrata myös muiden kirkkokuntien tai uskonnottomien hautausseremonioihin. Ohjelman sisältö tulee toimittaa hyväksyttäväksi kappelityönjohtajalle.