20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Koko Helsinki

Hyvän Paimenen kirkko

21.03.2019, 10:50
Pakilassa, aivan Kehätien ja Tuusulanväylän risteyksessä ja kuitenkin omassa rauhassaan seisoo Hyvän Paimenen kirkko. Sen alttariseinän ikkunarivistöstä siivilöityy kirkkosaliin valon ja varjon leikki.

Pakilaan rakennettiin kirkko vuonna 1950. Pienkirkkoyhdistys oli kerännyt varoja sitä varten vuosikymmenien ajan. Valtio pakkolunasti yhdistykseltä työväentalon, nykyisin nuorisotalona toimivan Lepolantien kiinteistön. Siitä saaduilla varoilla hankittiin kirkon tontti. Kirkko rakennettiin lähinnä talkootyönä.

Vuonna 2002 valmistui vanhan kirkon laajennus. Nimen Hyvän Paimenen kirkko kokonaisuus sai vanhassa kirkkosalissa olleesta ja nyt seurakuntasalin seinää koristavasta reliefistä. Uuden kirkon ja vanhan kirkon remontin suunnitteli akateemikko Juha Leiviskä.

Uuden kirkkosalin keskeinen rakennusmateriaali on valo. Suunnittelijan tyyli näkyy myös valaisimissa ja vertikaalissa ikkunarivistössä. Entisestä kirkkosalista tuli seurakuntasali. Kirkon yhteydessä toimii myös lastenkappeli.

Ikkunarivistöstä hentoa väriä ja spektrien heijastamaa väriloistoa kirkkosaliin heittää taidemaalari Markku Pääkkösen alttaritaideteos Gabrielin siipi. Kirkon entisen pääoven yläpuolella oleva reliefi Sinapinsiemen on kuvanveistäjä Taisto Martiskaisen. Seurakuntasalin, niin kutsutun Paimensalin, vanhan kirkon alttarilta periytynyt Hyvä paimen -reliefi on kuvanveistäjä Yrjö Rosolan. Tekstiilitaiteilija Agneta Hobin on tehnyt kirkon alttaritekstiilit ja hopeakudoksisen taideteoksen lastenkappeliin. Rakennuksessa on myös taidemaalari Juri Saarikosken maalauksia.

Ranskalaistyyliset Andreas Silbermann -urut on rakentanut urkurakentamo Martti Porthan vuonna 2003. Vanha urkurakentamo Veikko Virtasen soitin on sijoitettu Paimensaliin. Säveltäjä Tuomo Teirilän toteuttamat kellosävelmät kirkon seitsemälle kellolle vaihtelevat kirkkovuoden mukaan.

Hyvän Paimenen kirkko on Pakilan seurakunnan käytössä.

Virtuaalikierros

Tutustu kirkkoon virtuaalikierroksen avulla. Voit liikkua kuvassa näkyvien nuolien avulla.

Avaa uudelle sivulle