09.05. Onneksi olkoon: Timo, Timi | Palaute
Alppilan kirkko

Alppilan kirkon kortteli on kiinnostava kehityskohde

29.01.2024, 22:56 /  päivitetty 30.01.2024, 10:19
Alppilan kirkolla järjestettiin avoin keskustelutilaisuus rakennuksen tulevaisuudesta. Seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Osmo Rasimus ja arkkitehti Santeri Nuotio Helsingin kaupungin asemakaavoituksesta pitävät ovet auki tulevaisuuden kiinteistökehittämiselle.
Edessä kalvo, oikealla Riikka Reina, yleisöä istumassa selin

Vaikka Kallion seurakunta joutuu taloudellisten realiteettien edessä luopumaan Alppilan kirkosta, rakennukselle etsitään samaan aikaan uutta tulevaisuutta. Kiinteistön omistava Helsingin seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Osmo Rasimus tunnistaa alueen kiinnostavuuden.

- Tämä on hyvien yhteyksien varrella ja kaupungilla vireillä oleva kaavasuunnittelu tämän korttelin ympäristössä avaa kiinnostavia kehitysmahdollisuuksia, Rasimus vastaa yleisökysymykseen.

Kaikille avoimeen keskusteluiltaan osallistui lähes neljäkymmentä asiasta kiinnostunutta ihmistä. Alueen asukkaiden ja seurakunnan työntekijöiden huolena on, ettei kirkko jäisi ränsistymään paikalle tyhjänä.

- Kiinteistön osalta käydään aktiivista keskustelua kaupungin kanssa kaavoitukseen liittyen. Samaan aikaan käymme myös markkinavuoropuhelua yksityisten toimijoiden kanssa, Rasimus kertoo pitkän tähtäimen suunnitelmasta.

- Emme jätä kohdetta tyhjilleen, vaan tarvittaessa vuokraamme tiloja lyhytaikaisilla vuokrasopimuksilla hankekehitystyön aikataulun mukaan.

Kirkkokorttelin ympäristöä kehitetään

Kaupunki valmistelee kirkon vieressä sijaitsevien Tivolitien ja Hangonkadun kortteleiden asemakaavojen muuttamista. Avoimeen keskustelutilaisuuteen osallistui yleisön joukossa myös kortteleiden kaavoituksesta vastaava arkkitehti Santeri Nuotio.

- On hienoa, että tällainen avoin keskustelutilaisuus järjestetään, Nuotio kiittelee seurakuntaa.

- Kirkkorakennuksen tulevaisuus on keskeinen kysymys koko Alppilan kaupunkikuvan ja kaupunginosan toiminnallisen rakenteen suhteen. Tavoitteena on, että upea arvorakennus saadaan jatkossakin aktiiviseen ja kaupunginosaa rikastuttavaan käyttöön.

Alppilan kirkko ei ole suojeltu, mutta se on Museoviraston inventoima arvokohde. Siksi kehittäminen vaatii tiivistä yhteistyötä Helsingin seurakuntayhtymän, Helsingin kaupungin ja Museoviraston kesken.

Rasimus muistutti, että asemakaavassa kortteli on kirkkojen ja muiden seurakunnallisten rakennusten korttelialue.

- Siksi kaavan muuttaminen on nyt ensisijaista.

Luopuminen mahdollistaa myös uutta

Kirkkoherra Riikka Reina kertoi avauspuheenvuorossaan aikataulusta sekä siitä, minkälainen työ on edessä, kun yhdestä suuresta toiminnallisesti aktiivisesta tilasta luovutaan.

- Ensin meidän pitää tehdä pohjatyö siitä, mitä me tulevaisuudessa tarvitsemme oikeasti? Onko meillä toimintaa vai toimituksia? Kun me tiedämme mitä tarvitsemme, sen jälkeen voimme tehdä ja edetä.

Reina myös muistutti Kallion seurakuntaneuvoston tekemästä linjauksesta, että tavoitteena on olla jatkossakin seurakuntana läsnä kaikilla kolmella alueella, Alppila-Konepajalla, Kalasatamassa ja Kalliossa.

- Kalasataman ”Seurakunta ilman seiniä” -projektista olemme saaneet hyvää kokemusta siitä, että seiniä ei aina tarvitse omistaa itse. Olemme hyvin avoimia kaikelle yhteistyölle.

Reina myös tunnusti, että kun hän viisi vuotta sitten tuli kirkkoherraksi Kallioon, hänen visionsa työstä oli joku muu kuin vuosikausia kestävä säästäminen.

- Nämä tilaluopumiset mahdollistavat meille myös enemmän läsnäoloa siellä missä ihmiset ovat, mahdollisuuksia kertoa rakastavasta Jumalasta.

- Voimme myös kehittää konkreettisesti Kallion kirkkoa. Saamme sinne hissin, mikä mahdollistaa esteettömän pääsyn toisen kerroksen tiloihin. Tämä mahdollistaa entistä paremmin tarpeellisten toimintojen siirtoa Kallion kirkon tiloihin.

Teksti ja kuva: Annmari Salmela

Alppilan kirkon tiloista luopumista käsiteltiin 29.1. klo 18 Alppilan kirkossa.

Talolla, Toinen linja 8, järjestetään vastaava, kaikille avoin kuulemistilaisuus 7.2. klo 18.

Kallion seurakuntaneuvosto käsittelee tiloista luopumista kokouksessaan 13.2.