04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Koko Helsinki

Odotuksen sävyt -vertaisryhmä lasta odottaville elo-syyskuussa 2024 Huopalahden kirkolla

25.04.2024, 11:34 /  päivitetty 29.04.2024, 11:18
Odotatko lasta ja tahdotko tutustua muihin samassa elämäntilanteessa oleviin? Tervetuloa mukaan lasta odottavien omaan ryhmään Huopalahden kirkolle torstai-iltaisin 15.8.-12.9.2024! Paikkoja ryhmään on rajoitetusti, ryhmä toteutetaan 5-9 lasta odottavan ryhmäläisen kokoonpanolla. Ryhmän järjestävät yhteistyössä Haagan ja Pitäjänmäen seurakunnat.
odotuksen sävyt  lauttasaaressa

MIKÄ ON ODOTUKSEN SÄVYT -RYHMÄ?

Odotuksen sävyt -vertaisryhmässä etsitään vahvistavia sanoja ja mielikuvia uuden elämänvaiheen edessä luottamuksellisessa ilmapiirissä, jokaisen omista lähtökohdista.

Tavoitteena on tarjota lasta odottavalle vertaistukea, mahdollisuuksia käsitellä erilaisia lapsen syntymään liittyviä tunteita ja ajatuksia rennon kannustavassa ilmapiirissä. Keskustelemme ja teemme pieniä toiminnallisia harjoituksia (esimerkiksi rentoutus- ja mielikuvaharjoitus, venyttely/kehonhuolto, luova kirjoitus). Ryhmään osallistuminen tarjoaa myös hienon tilaisuuden verkostoitua toisten odottajien kanssa.

Ryhmään voi osallistua missä vaiheessa odotusta vain. Ryhmään ilmoittautuaksesi sinun ei tarvitse asua juuri Haagan ja Pitäjänmäen alueella tai olla seurakunnan jäsen.

MISSÄ JA MILLOIN?

Kokoontumiset ovat neljänä torstai-iltana: 15.8., 22.8., 5.9. ja 12.9. kello 17.00-19.00. Kokoontumispaikkana Huopalahden kirkon Haaga-sali osoitteessa Vespertie 12. Ryhmä on maksuton.

KÄYTÄNNÖN INFOA

Mukaan mahtuu 9 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Ryhmä toteutetaan 5-9 lasta odottavan ryhmäläisen kokoonpanolla. Tarjolla on pientä iltapalaa ja käytettävissä on mikro mahdollisia omia päivälliseväitä varten. Ryhmäläisten toivotaan sitoutuvan osallistumaan ryhmän kaikille kerroille. Joka kerralla annetaan vapaaehtoisia kotitehtäviä, joita voi työstää halutessaan myös lapsen toisen vanhemman / tukihenkilön kanssa.

OHJAAJAT

Ohjaajina toimivat Haagan ja Pitäjänmäen seurakunnan kasvatustiimien työntekijät, jotka ovat ohjanneet ryhmiä lasta odottaville sekä vauvan juuri saaneille. Mia Lindbäck on lastenohjaaja ja imetystukiäiti ja työskentelee lasten ja perheiden toiminnassa Haagan seurakunnassa. Sanna Yli-Koski-Mustonen on sosionomi - kirkon nuorisotyönohjaaja ja kasvatustieteiden maisteri (KM) ja työskentelee varhaiskasvatuksen ohjaajana Pitäjänmäen seurakunnassa. Odotuksen sävyt -ryhmät ovat teologi-taidepedagogi Johanna Mantereen kehittämä vertaistuen muoto, johon tämän ryhmän ohjaajat ovat saaneet perehdytyksen.

MITEN MUKAAN?

Ilmoittautua voi maanantaihin 12.8. asti. Paikkoja on rajoitetusti, joten kannattaa toimia pian. Ilmoittautumislomakkeen täyttäminen vie noin 2 minuuttia.

ILMOITTAUDU RYHMÄÄN TÄSTÄ

Lisätietoja antavat Pitäjänmäen seurakunnasta Sanna Yli-Koski-Mustonen, sanna.yli-koski-mustonen@evl.fi, p. 040 519 0402 sekä Haagan seurakunnasta Mia Lindbäck, mia.lindback@evl.fi, p. 050 380 3239. (Olemme vuosilomalla juhannuksesta elokuun 5. päivään.)

PALAUTETTA AIEMMIN OSALLISTUNEILTA

"Ihana yhteishenki syntyi. Sisältö (aiheet ja toteutustavat) olivat monipuoliset, sain ryhmästä paljon. Kertoja olisi saanut olla enemmänkin, ihanaa että yhteys säilyy!",

"Kaikki toimi hyvin, niin keskustelu kuin pienten tehtävien tekeminenkin. Ryhmä oli minulle todella tärkeä ensimmäistä lasta odottavana!"