29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Nuorten ääni kuuluu jatkossa vahvemmin kirkollisessa päätöksenteossa

05.04.2024, 11:29 /  päivitetty 05.04.2024, 11:42
Yhteinen kirkkoneuvosto valitsi 4.4. kokouksessaan jäsenet nuorten vaikuttajaryhmään ensimmäistä kertaa historiassaan.
Ratikkapysäkillä istuu kaksi nuorta aikuista

Helsingin seurakuntayhtymän uudessa hallintosäännössä on määritelty, että vaikuttajaryhmän tarkoituksena on varmistaa nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet seurakuntayhtymän asioiden valmistelussa, päätöksenteossa ja toiminnan suunnittelussa.

Vaikuttajaryhmän jäsenet ovat alle 29-vuotiaita

Vaikuttajaryhmään valitaan kaksi jäsentä kustakin rovastikunnas­ta, joita Helsingissä on viisi. Lisäksi vaikuttajaryhmään voidaan valita enintään kaksi jäsentä seurakuntayhtymän yhteisen seurakun­tatyön piiristä. Jatkossa vaikuttajaryhmän toimikausi on kaksi kalenterivuotta, mutta nyt ensimmäisellä kerralla toimikausi on vain vuosi 2024, jotta valinta jatkossa saadaan synkroniin yhteisen kirkkoneuvoston toimikauden kanssa. Vaikuttajaryhmän jäsenten on oltava alle 29-vuotiaita konfirmoituja kirkon jäseniä.

Seurakuntayhtymän nuorten vaikuttajaryhmän jäsenet vuodelle 2024

Tuomiorovastikunta: Luka Vikeväinen ja Anni Mäkinen (varajäsen Eino Lahtinen).

Helsingfors prosteri: Ylva von Koskull ja Peter Hirvonen (varajäsen Daniel Perret).

Huopalahden rovastikunta: Senni Syvänen ja Nooa Kyrönseppä (varajäsen Kaika Sahari).

Vartiokylän rovastikunta: Nuutti Hurme ja Valo Hytönen (varajäsen Saana Aula).

Yhteinen seurakuntatyö: Max Vuorinen ja Halla Kokkonen (ei varajäsentä).

Malmin rovastikunnasta ei tässä vaiheessa valittu jäseniä nuorten vaikuttajaryhmään, koska ko. rovastikunnan seurakunnilta ei tullut yhtään esitystä valittavista henkilöistä.

Nuorten vaikuttajaryhmän jäsenet valitsevat keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.