29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Koko Helsinki

Kallion kirkon torniin kiivetään kesällä kympillä

Kallion seurakunta

16.04.2024, 22:27 /  päivitetty 16.04.2024, 22:47
Kallion seurakuntaneuvosto linjasi kokouksessaan kirkon tornikierrosten hinnoittelun. Kirkkoon on ympäri vuoden vapaa pääsy.
Ihmisiä Kallion kirkon tornissa

Kallion kirkon torni avautuu kesäkaudeksi yleisölle. Pääsuntio, Kallion kirkontorni -hankkeen projektipäällikkö Arto Kuronen oli valmistellut seurakuntaneuvostolle hinnastoehdotuksen. Yleisimpien vastaavien turistikohteiden hintojen mukaisesti torniin kiivetään kesällä kympillä. Mikäli torniin mennään kesä-elokuun ulkopuolella, kävijöiltä pyydetään 14 euroa.

Torniin kiipeäminen vaatii aina kaksi henkilöä kymmenen hengen ryhmää kohti. Mikäli ryhmä toivoo opastusta, lisätään ryhmälle vielä 80 euron opastusmaksu tunnin mittaisesta kierroksesta.

Kesän aikana kokeillaan myös erilaisia teemapäiviä, jolloin hinta on edullisempi. Erillisiä alennusryhmiä ei siksi tälle kesälle päätetty.

Kallion kirkkoon on edelleenkin vapaa pääsy ympäri vuoden arkisin 7-21, viikonloppuisin 9-19. Kesä-elokuussa kirkkovieraita palvelee myös Kallion kirkon kahvila keskiviikosta lauantaihin.

Kallion seurakunta on saanut toiminnan käynnistämiseen Helsingin seurakuntayhtymän myöntämää projektirahoitusta. Se on mahdollistanut kokeneen oppaan, taidehistorioitsija Piia Pasasen palkkaamisen. Hänen vastuullaan on toiminnan käynnistämisestä yhdessä projektityöryhmän kanssa. Pasanen on aloittanut tehtävässään huhtikuun alussa. Pasanen ja kirkkoherra Riikka Reina veivät halukkaat neuvoston jäsenet torniin ennen päätöksentekokokousta.

Laura Huovinen siirtyy uusiin tehtäviin

Seurakuntaneuvosto käsitteli 16.4. Alppilan kirkolla pidetyssä kokouksessa myös seurakunnan strategiaa, tulevaisuutta sekä ennakoi yhtymän luottamuselimistä tulevia tulevaisuutta koskevia kysymyksiä keskinäisestä työnjaosta ja sisäisten vuokrien tilanteesta.

Yhteisvastuukeräyksen 2024 paikallinen tuotto-osuus päätettiin kohdentaa Helsingin kaupungin etsivään nuorisotyöhön. Lähetysseuran avustuskohteista jatketaan Israelissa tehtävää vihapuheen ja rasismin vastaista työtä. Uusiksi kohteiksi valittiin Myanmarin vammaisten asemaa kehittävä, Thaimaan heikoimmassa asemassa olevat naiset ja lapset sekä Venezuelan evankelisluterilaisen kirkon työ.

Seurakuntapastori Laura Huovinen on irtisanoutunut tehtävästään 15.5. alkaen. Neuvosto kokee Huovisen panoksen merkittävänä muun muassa Kallion seurakunnan rippikoulutyössä. Tämä hyvä työ kantaa myös näihin vuosiin, mikä tuli näkyvksi muun muassa Helsingin Sanomien haastattelussa (14.4.24). Kirkkoherra Riikka Reina kertoo jutussa Kallioon ilmoittautuneista kastamattomista nuorista, jotka voivat ja haluavat itse valita rippikoulun.

Teksti: Annmari Salmela

Kuva: Riikka Reina. Torniin kiipesivät Riikka Reina (vas.), Eero Minkkinen, Mikko Vesterinen, Satu Himanen, Lauri Grünthal, Virve Luomaniemi ja Piia Pasanen.