Perheen kanssa kirkkoon

Messu kokoaa ihmisiä yhteen laulamaan, rukoilemaan, kuuntelemaan Jumalan puhetta ja käymään ehtoollisella. Myös lapsilla on oikeus omaan ja omanlaiseen hengelliseen elämään. Jumalanpalvelus tarvitsee lapsia ja perheitä ollakseen koko seurakunnan messu.

Skidikirkko

Skidikirkko on erityisesti lapsille ja lapsiperheille suunniteltuja jumalanpalvelus, johon kaikki seurakuntalaiset ovat tervetulleita. Kirkossa laulamme Lasten virsi -kirjasta, hiljennymme, kierrämme rukousalttareilla ja vietämme ehtoollista. Lasten äänet ja elämänilo ovat vain plussaa! Skidikirkko kestää noin tunnin.

Kevään 2017 Skidikirkot:

Kallion kirkossa 8.1. Kasteen lahja, 5.2. Kynttilänpäivä, 5.3. Paastonaika, ja 2.4. Elämän leipä.

Tervetuloa koko perheen voimin!

Minä uskon Jumalaan, Hän on meidän Luojamme.
Minä uskon Jeesukseen, Hän on Jumalan Poika.
Minä uskon Pyhään Henkeen, Hän on Jumalan Henki.
(Lasten uskontunnustus


Iltamessu kaikenikäisille Alppilan kirkon kappelissa

Lyhyt iltamessu kaikenikäisille Alppilan kirkon kappelissa klo 18-18.30.

6.9 ENKELIKIRKKO

4.10 RAKKAUSKIRKKO

14.12 ADVENTTIKIRKKO

20.12 JOULUKIRKKO

Tuo mukanasi illan aiheeseen liittyvä oma työ tai maalaa kirkolla ennen messua. Lapsille oma kirkkovihko muistoksi. Mukana lastenohjaaja Tuulikki Karu, pappi Pauliina Lindfors ja muusikko Kaisa Valve.

Tervetuloa mukaan matalan kynnyksen messuun pienet ja suuret!

Pyhäkoulu

Kallion kirkon Kappelissa sunnuntaisin klo 10 15.1. alkaen.

"Äiti, missä Jumala asuu? Millainen hän on?" "Isi, miksi kirkon katolla on risti?" Lapsen elämään kuuluu kysely, uteliaisuus ja elämän ihmettely. Lapsen kasvuun kuuluu myös hengellisten asioiden pohtiminen yhdessä aikuisen kanssa.

Me haluamme seurakuntana olla perheiden tukena lasten kristillisessä kasvatuksessa Kallion kirkon pyhäkoulussa. Pyhäkoulu pidetään kirkon Kappelissa sunnuntaimessun aikaan klo 10. Pyhäkoulu on kesätauolla ja jatkuu jälleen syksyllä 15.9.-11.12.

Kokoonnumme pyhäkoulunopettaja Liisa Siikasen johdolla kirkon lastentilassa, josta siirrymme messun alkaessa kappeliin. Toivomme, että alle 4v. tulevat pyhäkouluun yhdessä vanhempien kanssa.

Lapsi ja ehtoollinen

Miksi ehtoolliselle?

Lapsella on kasteen perusteella sama oikeus ehtoolliseen kuin aikuisella. Se vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää. Luontevinta ehtoolliskasvatusta on ottaa lapsi vanhempien mukana ehtoollispöytään jo vauvana. Lapsi siunataan ja hän saa kasvaa ehtoollisen ilmapiiriin. Samalla kun lapsen kanssa keskustellaan siitä, miksi ehtoollista vietetään (mm. Matt. 26: 26-29), hänelle on hyvä kertoa siitä miltä ehtoollisleipä- ja viini maistuvat ja miten ehtoollispöydässä ollaan.

Mitä ehtoollinen on?

Ehtoollinen on pyhä ateria, jota vietämme Kristuksen kehotuksen mukaisesti. Ehtoollinen eroaa merkitykseltään muusta syömisestä ja juomisesta. Uskomme mukaan Kristus itse on läsnä pyhitetyssä leivässä ja viinissä. Tämä on salaisuus, jota emme voi koskaan täysin ymmärtää. Ehtoollinen kuuluu kaikille seurakunnan jäsenille. Se antaa turvallisuutta ja voimia kristityn elämään. Jumala antaa ehtoollisella synnit anteeksi ja liittää meitä yhä syvemmällä tavalla itseensä.

Ehtoolliskäytäntö

Lapsi voi tulla ehtoollispöytään yhdessä vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksesta huolehtivan aikuisen kanssa. Lapsi polvistuu alttarille aikuisen viereen ja voi ristiä kätensä. Pappi kysyy aikuiselta annetaanko lapselle ehtoollinen vai siunataanko hänet. Ehtoollisleipä, öylätti, annetaan lapselle käteen ja hän itse laittaa sen suuhun. Leivän antaessaan pappi sanoo: Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu. Samoin lapsen käteen annetaan viinipikari. Viinin antaessaan jakaja sanoo: Kristuksen veri, sinun puolestasi vuodatettu. Leipä ja viini voidaan joskus jakaa myös yhdessä siten, että leipä kastetaan viiniin. Siunaaminen tapahtuu siten, että ehtoollisen jakaja kysyy lapsen nimen, laittaa kätensä lapsen pään päälle ja siunaa hänet nimeltä. Ehtoollisen saatuaan ja hiljennyttyään, kiitetään ehtoollisesta pienellä kumarruksella tai niiauksella ja/tai siunaamalla itsensä ristinmerkillä. Tämän jälkeen annetaan paikka seuraavalle. Tätä kutsutaan jatkuvan pöydän käytännöksi.

Jos lapsi tulee ehtoollispöytään yksin tai lapsiryhmän mukana, ei hänelle jaeta ehtoollista, vaan hänet siunataan, mikäli ei ole toisin sovittu. Samoin menetellään vauvojen ja pikkulasten kanssa, jotka eivät ole vielä voineet saada ehtoolliskasvatusta.

Kallion seurakunnan perhemessuissa käytetään oikeaa leipää ja rypälemehua.

Mahdollisuus ehtoolliseen

Kallion kirkon messuissa arkisin klo 18 ja sunnuntaisin klo 10, Alppilan kirkossa sunnuntaisin klo 16 ja perhemessuissa 4-5 kertaa kaudessa.

Seurakunta rohkaisee kaikkia lapsia ja aikuisia tulemaan yhteiseen ehtoollispöytään.


Jeesus, kutsut minutkin
luokse juhlapöydän.
Sieltä uutta voimaa saan.
Sieltä ilon löydän.
(LV 69, VK 743)


Lapset ja perheet kirkossa


Aikuinen, tule rohkeasti lapsen kanssa kirkkoon. Yhteinen kirkkokäynti voi olla antoisa kokemus teille molemmille. Helpointa lasten kanssa on perhemessuissa, mutta tavallinenkin messu sopii myös lapsille. Muutamalla pienellä seikalla voit helpottaa yhteistä olemistanne:

Juttele lapsen kanssa etukäteen, minne olette menossa: mitä kirkossa tapahtuu, miksi ihmiset ovat hiljaa, mitä pappi ja kanttori tekevät. Voitte myös käydä tutustumassa kirkkoon jo ennalta, näin paikka on lapselle valmiiksi tuttu.

Kirkkoon saapuessanne tarkista kirkon vessojen sijainti ja valitse paikka edestä ja penkin päästä. Näin lapsi näkee, mitä tapahtuu ja pääset siirtymään tarvittaessa käytävälle.

Pieni supattelu on aivan paikallaan, kerro lapselle mistä puhutaan. Jos joku mulkoilee penkin päästä, hymyile vastaan ja huokaise, kuinka ihanaa on lapsen kasvattaminen.

Kun lapsen aika tulee pitkäksi voi kirkossa myös liikkua, kirkkosalista löytyy mielenkiintoista yhdessä katsottavaa. On epätodennäköistä, että pieni lapsi istuisi paikallaan kokonaisen tunnin. Kun kuljet lapsen mukana, vauhti ei pääse kasvamaan. Alttarikaiteelle ja saarnastuoliin ei saa kuitenkaan kiivetä, eikä alttarin sisäpuolelle mennä.

Kallion kirkossa on lapsille oma erityinen lastentila kirkkosalin etuosassa kuoriurkujen vieressä. Lastentilassa on pehmoleluja, värityskuvia, kirjoja ja pieni lasten alttari. Kaapista löytyy myös pieniä alboja (messun toimittajilla oleva valkoinen kaapu), jotka on tehty varta vasten lasten kirkkoleikkeihin. Lastentilasta löytyy myös kastepuu, johon kiinnitetään Kallion seurakunnan jäseniksi kastettavien lasten nimilehti.

Anna lapsen osallistua - laulamalla, ohjaamalla rukoukseen, antamalla kolehdin.

Ehtoollispöytään kutsutaan myös lapsia. Siellä ovat näkyvät ja kosketettavat aineet. Lapsi voidaan siunata tai hän voi myös nauttia ehtoollisen. Ehtoolliskasvatukseksi riittää, että ehtoollinen on Jeesuksen ystävien ateria. (Kts. Lapsi ja ehtoollinen)

Jos tilaisuus tuntuu venyvän, voi lähteä kesken pois - seuraavalla kerralla ehkä pidempään.

Lapselle on tärkeää saada toistaa asioita. Kun kirkossa käydään, lapsen taidot kasvavat.

Muista kuitenkin, että etenkin maksulliset konsertit ovat yleensä aikuisille suunnattuja, ja niissä supattelu ja liikkuminen todennäköisesti häiritsevät muita läsnäolijoita.

Syksyn Skidikirkot Kallion kirkossa 8.1., 5.2., 5.3. ja 2.4.

Kalenteri

torstai 5.10.2017