27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Yhteisvastuukeräys 2024 käyntiin Oulunkylän seurakunnassa – tavoitteena nuorten yksinäisyyden torjuminen

Oulunkylän seurakunta

21.12.2023, 17:54 /  päivitetty 07.02.2024, 13:35
Yhteisvastuukeräys käynnistettiin Oulunkylän kirkon kynttiläpäivän messussa, jossa siunattiin myös uudet työntekijät.
Pinkki banneri jossa lukee Yhteisvastuu Oulunkylän seurakunta

Tee kaverista totta – tee koulutuksesta totta – auta nuoria kohti valoisampaa tulevaisuutta Suomessa ja maailmalla.

Viime sunnuntain Oulunkylän kirkon kynttiläpäivän messuun saapui mukavasti väkeä paikalle ja sunnuntaita vietettiin yhdessä lämpimissä tunnelmissa. Messu aloitettiin siunaamalla viisi uutta työntekijää, diakoniatyöntekijä Tiina Harju, nuorisotyönohjaaja Mira Holappa, suntio Aftab Javed, lastenohjaaja Kristian Kiuru sekä kanttori Anna-Elina Norjanen työtehtäviinsä. Siunauksen toimitti Oulunkylän seurakunnan kirkkoherra Ulla Kosonen.

Messun lopuksi Oulunkylän seurakunnan projektipäällikkö ja diakoniatyöntekijä Maria Obafemi-Onuigbo kertoi lisää alkavasta Yhteisvastuukeräyksestä sekä siitä mitä sen tuotoilla tuetaan. Vuoden 2024 keräys keskittyy etenkin nuorten yksinäisyyden torjumiseen sekä koulutuksen tukemiseen katastrofialueilla.

Nuorten yksinäisyys on kasvava ongelma

Tämän vuoden yhteiskumppanina toimii HelsinkiMissio, joka toteutti viime vuonna kyselyn nuorten yksinäisyydestä. Kyselyn tulokset kertovat, että tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä. Nuorten yksinäisyys ei ole koronarajoitusten purkamisen jälkeen laskenut entiselle tasolleen, vaan on korkeammalla kuin koskaan aiemmin. Tällä hetkellä joka kuudes nuori Suomessa kärsii yksinäisyydestä. Joka neljännellä ei ole porukkaa, johon kuuluisi. Yhtä moni on vailla yhtään läheistä ystävää. Yksinäisyyden seuraukset ovat kauaskantoiset: yksinäisyys voi alentaa oppimiskykyä sekä ajaa helpommin koulutuspolkujen ja työmarkkinoiden ulkopuolelle. Lisäksi se lisää mielenterveysongelmien, kuten ahdistuksen, masennuksen ja sosiaalisten pelkojen riskiä. Yksinäisyyttä ja sen seurauksia on kuitenkin mahdollista vähentää, ennaltaehkäistä ja estää.

Yksinäisyyden torjuntaa School to Belong -ohjelman kautta

Miten nuorten yksinäisyyttä torjutaan käytännössä? HelsinkiMissio pyrkii torjumaan nuorten yksinäisyyttä esimerkiksi matalan kynnyksen keskusteluapua ja tukea tarjoavan kriisipisteen sekä School to Belong -ohjelman kautta. School to Belong -hanke auttaa tunnistamaan nuorten yksinäisyyttä, sekä jalkauttaa kouluihin sitä ennaltaehkäiseviä toimia. Lisää School to Belong -ohjelmasta voit lukea täältä. Keräyksen tuotoista 20% menee HelsinkiMission työhön.

Oulunkylän seurakunnan keräystuotosta 20% ohjataan paikallisten nuorten hyväksi tehtävään työhön ja alueelliseen sosiaaliseen auttamistyöhön.

Koulutuksen tukeminen katastrofialueilla

Jäljelle jäävä 60% tuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon, jolla tuetaan työtä maailman kriisi- ja katastrofialueilla. Keskeisenä tavoitteena on lasten ja nuorten koulunkäynnin mahdollistaminen erityisesti pakolaisasutusalueilla. Kirkon Ulkomaanapu tekee työtä esimerkiksi Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia. Lisäksi tarjotaan psykososiaalista tukea ja panostetaan erityistä tukea tarvitsevien koulunkäyntiin.

Lämmin vastaanotto keräyskohteille

Yhteisvastuukeräykseen pystyi osallistumaan messun jälkeisillä messukahveilla, jossa oli tarjolla Oulunkylän Marttojen valmistamia herkkuja. Teemasta käytiin hyvää keskustelua seurakuntalaisten kanssa, jotka jakavat vahvan huolen nuorten tilanteesta. Tämän vuoden keräyskohteet saivat siis lämpimän vastaanoton. Jos et pystynyt osallistumaan sunnuntain messuun, keräyksen tiimoilta on luvassa lisää ohjelmaa vuoden mittaan. Lahjoittaa voit myös seuraavanlaisesti:

→ MobilePaylla: 83817

→ Verkossa: yhteisvastuu.fi/oulunkyla

→ Tilisiirtona:

Aktia FI82 4055 0010 4148 41

Nordea FI16 2089 1800 0067 75

OP FI14 5000 0120 2362 28

Jos lahjoitat pankin kautta, lisää lahjoitukseesi seurakunnan viitenumero 308430.

Keräyslupa RA/2020/639/Kirkkopalvelut

Lue lisää Yhteisvastuun sivuilta.
Vuodesta 1950 toiminut Yhteisvastuu on yksi Suomen suurimmista vuosittain järjestettävistä kansalaiskeräyksistä ja välittämisen kansanliike. Keräyksellä autetaan hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehittyvissä maissa. Keräyksen suojelijana toimii Tasavallan presidentti.