27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute

Pieni pyhiinvaellusreitti Oulunkylän seurakunnan alueella

Oulunkylän seurakunta

14.03.2024, 20:19 /  päivitetty 05.04.2024, 11:31
Reppu nojaa puuta vasten metsässä. Reppuselkäinen henkilö kävelee metsäpolulla

Oulunkylän seurakunnan alueelle on perustettu pyhiinvaellusreitti.

Reitti sisältää seitsemän tutustumiskohdetta.

Reitin pysähdyspaikat tutustuttavat sinut Oulunkylän seurakunnan kirkkoihin ja alueen näköalapaikkoihin. Jokaisella pysähdyspaikalla kerrotaan myös Jeesuksen elämänvaiheista kiirastorstaista pääsiäisaamuun.

Voit tutustua reitin pysähdyspaikkoihin omalta kotisohvaltasi tai käydä paikan päällä kaikissa pysähdyspaikoissa. Jos kierrät koko reitin kävellen tai pyörällä, sen pituus on n. 10 kilometriä.

Reitti ja sen pysähdyspaikat löytyvät CityNomadi -verkkosivustosta joka toimii matkapuhelimen tai tietokoneen nettiselaimella. Tässä suora linkki reittiin ja sen pysähdyspaikkoihin.

Halutessasi voit ladata reittioppaan pdf-muodossa tästä. Reittioppaita jaossa Oulunkylän kirkolla tulosteena, josta voit käydä hakemassa oppaan kirkon aukioloaikoina.

Lisätiedot reitistä: johanna.elo@evl.fi.
Voit antaa nimettömästi palautetta reitistä täällä.

Pysähdyspaikat ja suositeltu kiertojärjestys

1. Oulunkylän puukirkko, Siltavoudintie 12 (Jeesuksen viimeinen ateria)

2. Pirunkallio, Pikkukoskentie 23 (Jeesus Öljymäellä, Getsemanen puutarhassa)

3. Koskelan kirkko, Paviljonkikuja 10 (Jeesusta kuulustellaan)

4. Käpylän kirkko, Metsolantie 14 (Jeesus tuomitaan)

5. Taivaskallio, Pekka Jokipaltiontie (Jeesus ristiinnaulitaan)

6. Maunulan kirkko, Metsäpurontie 15 (Jeesus haudataan)

7. Oulunkylän kirkko, Teinintie 10 (Tyhjä hauta)

Keväällä Pirunkallion ja Taivaskallion polut ovat jäiset. Suosittelemme, että käytät nastakenkiä tai odotat lumien sulamista.

Miten CityNomadi -pyhiinvaellus toimii?

Kun tulet ensimmäiselle pysähdyspaikalle, ota esiin matkapuhelin, mene nettiselaimella reitin tietoihin ja avaa kartalta kyseisen pysähdyspaikan tiedot (tähtisymboli).

Voit lukea ja/tai kuunnella kyseisen pysähdyspaikan tekstit ja katsella ympärillesi paikkaan tutustuen.

Jokainen pysähdyspaikka sisältää viisi erilaista sisältöä /sivua:

1. mietiskelyteksti

2. lyhyt tiivistelmä Jeesuksen elämän tapahtumasta

3. raamatunteksti

4. tietoa pysähdyspaikasta

5. Aistit auki -läsnäoloharjoitus

Pääset sivulta toiselle klikkaamalla oikeassa reunassa olevaa nuolta. Voit käydä läpi kaikki sisällöt tai keskittyä vain niihin, jotka juuri nyt kiinnostavat sinua.

Kun olet valmis, voit sulkea pysähdyspaikan tiedot oikeassa yläkulmassa olevasta rastista ja jatkaa matkaasi seuraavaan pisteeseen.

Voit kiertää reitin yhdellä kertaa tai useamman päivän aikana.

Voit liikkua pysähtymispaikalta toiselle kävellen tai polkupyörällä, julkisilla liikennevälineillä tai autolla. Taivaskalliolle ja Pirunkalliolle ei pääse autolla ihan viereen.

Kirkkojen aukioloajat

Oulunkylän kirkko on avoinna ma-to klo 8-20 sekä pe-su klo 8-15.
Maunulan kirkko on avoinna torstaisin n. klo 9-17 (suomenkielinen toiminta). Petrus-seurakunnan virasto Maunulan kirkolla on auki ma-ti klo 10-13 ja ke klo 13-16.

Muut kirkot ovat auki tilaisuuksien aikana.

Mitä pyhiinvaellus tarkoittaa?

Pyhiinvaellus on merkityksellinen matka, jossa yhdistyy kulttuurihistoria, luontokohteet, liikkuminen, hengellisyys tai henkisyys, pienet polut, historialliset tiet ja erilaiset kohteet kuten kirkot ja muut pyhät paikat. Suomessa on useita eripituisia ja eri-ikäisiä pyhiinvaellusreittejä.

Pyhiinvaellus on vaeltamista pyhiin paikkoihin, mutta myös syvällisen läsnäolon sävyttämää kulkemista niin metsäpoluilla kuin kulttuurimaisemassa. Se on vaellusta, joka kutsuu katsomaan tuttua tuorein silmin, oivaltamaan uutta, näkemään merkityksiä ja pysähtymään ihmeen äärellä.

Pyhiinvaeltajan seitsemän avainsanaa viitoittavat tietä pyhiinvaeltajan mielenmaisemaan. Avainsanat ovat

kiireettömyys

vapaus

huolettomuus

hengellisyys

jakaminen

yksinkertaisuus

hiljaisuus.

Avainsanat vihjaavat, että kokemus pyhästä ei ole kahlittu tiettyyn paikkaan pitkän matkan päässä vaan voi kietoutua yllättävän tavallisiin hetkiin.

Lähde ja lisätiedot pyhiinvaelluksesta: https://pyhiinvaellussuomi.fi/