28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Yhteisvastuukeräys 2024 Munkkiniemen seurakunnassa: apua nuorten yksinäisyyteen ja tukea koulutukseen

Munkkiniemen seurakunta

01.02.2024, 15:21 /  päivitetty 02.02.2024, 09:59
kirkkaan pinkillä pohjalla Yhteisvastuukeräyksen logo jossa valkoisella teksti Yhteisvastauukeräys

Vuodesta 1950 toiminut Yhteisvastuukeräys on yksi Suomen suurimmista vuosittain järjestettävistä kansalaiskeräyksistä ja välittämisen kansanliike. Keräyksellä autetaan hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehittyvissä maissa.

Tänä vuonna Yhteisvastuukeräyksellä autetaan nuoria kohti valoisampaa tulevaisuutta meillä ja maailmalla. Avun vievät perille HelsinkiMissio, Kirkon Ulkomaanapu sekä seurakunnat. Kun lahjoitat Munkkiniemen keräyksen kautta, osa keräystuotosta ohjataan nuorten hyväksi tehtävään työhön myös oman seurakuntamme alueella.

Näin voit lahjoittaa

• MobilePay: 37993
  • Lahjoitussivumme kautta: www.yhteisvastuu.fi/munkkiniemi
  • tai tilisiirrolla:

Aktia FI82 4055 0010 4148 41
Nordea FI16 2089 1800 0067 75
OP FI14 5000 0120 2362 28

Munkkiniemen seurakunnan viitenumero: 308359

Tee kaverista totta

Joka kuudes nuori kokee yksinäisyyttä. Yhteisvastuukeräyksen tuotolla HelsinkiMissio auttaa yksinäisiä nuoria tarjoamalla kriisi- ja keskusteluapua ympäri Suomen. HelsinkiMissio tarjoaa School to belong -ohjelmassa mukana oleville oppilaitoksille apuvälineet ja keinot nuoren yksinäisyyden tunnistamisesta ja puheeksi otosta avun tarjontaan. Yhteisvastuun tuella HelsinkiMissio pystyy myös mahdollistamaan ammatillista keskusteluapua, jotta nuori voi käsitellä yksinäisyyteen liittyviä ajatuksia ja niiden yhteyttä tunteisiin ja käyttäytymiseen.

Tee koulutuksesta totta

Myös maailman kriisitilanteiden keskellä elävät nuoret tarvitsevat tulevaisuuden mahdollisuuksia. Yhteisvastuukeräyksellä tuetaan Kirkon Ulkomaanavun (KUA) työtä maailman katastrofialueilla mahdollistamalla lasten ja nuorten koulunkäynti sekä tarjoamalla ammatillista koulutusta erityisesti pakolaisasutusalueilla. Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahasto tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella, jossa asuu yhteensä 1,5 miljoonaa pakolaisena maahan tullutta ihmistä. Heistä kolmasosa on kotoisin vuosikymmenien konfliktin runtelemasta Kongon demokraattisesta tasavallasta. Katastrofirahaston tuella autetaan esimerkiksi Nakivalen pakolaisasutusalueella eläviä pakolaisia ja paikallisia heikoimmassa asemassa olevia nuoria palaamaan kouluun.

Näin keräyksen tuotto jakautuu

• Noin 60 % keräystuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavun kautta kansainväliseen apuun.
  • Noin 20 % tuotoista suunnataan vuosittain valittavaan, vaihtuvaan kohteeseen Suomessa.
  • Noin 20 % keräystuotosta jää keräävälle seurakunnalle monipuoliseen avustus- ja auttamistoimintaan.