30.04. Onneksi olkoon: Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirka, Mirjami, Mirella, Mirkka | Palaute

Uratarina: Temppeliaukion kirkon turistitoiminta pyörii ammattilaisvoimin

13.07.2023, 09:53
Temppeliaukion kirkon turistitoiminnasta vastaava päällikkö ja oppaiden esihenkilö Heli Suhtala Uvalic ihastui työhönsä jo kesätyöntekijänä. ”Siihen liittyy paljon sopimusten tekoa yhteistyötahojen kanssa sekä talouden seurantaa. Yhteistyötä olen kehittänyt muun muassa Helsingin kaupungin matkailun kanssa. Kansainväliset matkatoimistot ottavat yhteyttä. Monet kansainväliset tahot myyvät sovelluspohjaisia lippujamme, ja yhteistyö voucher-laskutuksen pohjalta on laajamittaista. Lippumenekkiä pitää tehostaa, mainontaa miettiä, kehittää matkamuistomyyntiä. Vastaan myös Temppeliaukion kirkon viestinnästä niin perinteisillä tiedotteilla kuin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vastaanotan kuvausryhmiä ympäri maailmaa ja pidän yhteyttä kansainväliseen mediaan. Myös oppaiden rekrytointi ja henkilöstöhallinto on minun vastuullani. Uusimpana mukaan on tullut tärkeä ympäristötyö.”
Heli Suhtala Uvalic, temppeliaukion kirkon turistityön päällikkö

Yritysten kielikouluttajana vuosikymmeniä toiminut Heli Suhtala Uvalic seurasi tyttärensä jalanjäljissä kesätöihin Temppeliaukion kirkon oppaaksi – ja jäi sille tielle.

Nyt hän on kirkon turistitoiminnasta vastaava päällikkö ja oppaiden esihenkilö.

”Olin kuullut toiminnasta paljon hyvää, ja itsellä oli sekä kielitaitoa että halua toimia ihmisten kanssa. Ajattelin, ettei miksei”, Heli Suhtala Uvalic perustelee valintaansa.

Kesä 2018 kului kirkolla niin mukavasti, että hän haki syksyllä avautunutta vakituisen oppaan paikkaa.

”Tuntui, että oli aika vaihtaa alaa. Tämä työ oli mielekästä eivätkä viikonlopputyötkään haitanneet, koska lapset olivat jo isoja.”

Tammikuussa 2019 esihenkilö vaihtoi työpaikkaa ja ehdotti, että kirkon kaksi vakituista opasta jakaisivat hänen työnsä aluksi seuraavat puoli vuotta.

”Vähän se ensin kauhistutti, koska työn sisällöstä ei ollut selvää kuvaa. Onneksi meitä oli kaksi pallottelemassa asioita.”

Seuraavana syksynä vs. palvelupäällikön työ muuttui vakituiseksi ja vastuu siirtyi kokonaan Suhtala Uvalicille.

”Melkoista ruljanssia tämä on ympäri vuoden. Ensimmäiset neljä vuotta hoidin sekä vierailutoimintaa että ulkopuolisia konsertteja”, Heli Suhtala Uvalic kertoo.

Sitten iski pandemia ja sivalsi turistivirtoja todella lujasti. Kaikki meni uusiksi.

”Kesällä 2019 vierailijoita saattoi olla päivässä jopa 10 000, sitten määrä putosi viiteen. Kevään 2020 konsertteja siirrettiin toiveikkaasti syksyyn ja sitten taas kevääseen, syksyyn… Työtä oli todella paljon.”

Tilanteen normalisoidutta töitä on riittänyt edelleen.

”Kirkkoherrammekin totesi hengästyvänsä jo kuunnellessaan, mitä normaali viikkoni voi sisältää”, Suhtala Uvalic naurahtaa.

Ulkopuoliset konsertit ovat siirtyneet muille, mutta kannettavana on kokonaisvastuu turistityöstä ja vierailutoiminnasta.

Minun työssäni Temppeliaukio painottuu upeana nähtävyytenä, mutta tottakai se on myös elävä kirkko ja seurakuntayhteisö.

Oma haasteensa on kehittää ja koordinoida kaikkea niin, että kirkolliset tapahtumat ja vierailutoiminta soveltuvat yhteen.

Vastuuta on kannettavana paljon.

”Työ on hyvin itsenäistä ja välillä omalla tavallaan aika yksinäistäkin. Pitää pystyä tekemään omin päin vaikeitakin päätöksiä, minkä muun muassa pandemia osoitti hyvin konkreettisesti.”

”Tätä hallinnollista puolta on pyörittämässä vain kaksi henkilöä. Kovin mieluusti ottaisin tähän assistentin”, Suhtala Uvalic huokaa.

Työ on hyvin itsenäistä ja välillä omalla tavallaan aika yksinäistäkin. Pitää pystyä tekemään omin päin vaikeitakin päätöksiä.

Osin liike-elämää lähentelevä työ ei ole kirkossa kaikkein tyypillisimpiä.

”Seurakunnan sisälläkin saa usein kertoa, mitä me teemme ja mitä se edellyttää. Olemme outo lintu jopa seurakuntayhtymässä. Temppeliaukioon on muun muassa vierailumaksu, kun tuomiokirkossa maksu on vapaaehtoinen, Suomenlinnan kirkossa ja Kampin kappelissa kausittainen.”

Kirkon oppaita Heli kutsuu mieluummin asiakaspalvelijoiksi.

”Vain osa toimii varsinaisina oppaina. Toki kaikki vastaavat kysymyksiin kirkosta, mutta työhön kuuluu vierailumaksujen keräämistä, matkamuistojen myyntiä, ihmisjoukkojen hallinnointia ja kävijöiden monenlaista palvelua.”

Pariinkymmeneen alaiseensa esihenkilönä toimiva Suhtala Uvalic on tyytyväinen.

”Taas tänä kesänä heitä on hyvä tiimi, joka hoitaa käytännön työnsä hyvin. Heidän jatkuvaan ohjeistamiseensa ei tarvitse käyttää aikaa.”

Kieli- ja viestintätaitoa, talouden tajua, sosiaalisuutta, Suhtala Uvalic luettelee työssä tarvittavia avuja.

”Pitää olla hyvä keskustelija ja neuvottelija. Kansainvälisissä yhteyksissä ei riitä vain kielitaito vaan tarvitaan myös ymmärrystä muita kulttuureja kohtaan.”

Ennen kaikkea täytyy olla multitaskaaja, jolla on hyvä paineensietokyky.

”Ettei häkelly eikä lamaannut, siitä, että omiin suunnitelmiin tulee jatkuvasti muutoksia. Että jokin homma katkeaa ja sen pariin pääsee takaisin ehkä vasta usean päivän päästä.”

Kun kirkolla on päivittäin, ei kaikkea näe aivan niin ainutlaatuisena kuin alkuun, Heli Suhtala Uvalic myöntää.

”Mutta edelleen pysähdyn välillä sen äärelle, että todellakin vastaan toiminnasta Suomen suurimmassa sisävierailukohteessa, jonne peritään maksu ja jonne valtava määrä ihmisiä tulee silti sisälle asti.”

”Tämä työ on kuin minulle tehty: saa käyttää kielitaitoa, tutustua uusiin ihmisiin, edustaa tätä hienoa rakennusta, luoda uusia yhteistyösuhteita. Meistä tiedetään maailmalla laajalti, mutta on aina upeaa auttaa Temppeliaukion kirkkoa saamaan vielä lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta – saada sanoa yhä useammalle: tervetuloa.”

Teksti: Erja Saarinen

Lue lisää uratarinoita ja tutustu avoimiin työpaikkoihin: