18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Vuosaaressa koulutyö kohtaa tämän päivän tarpeet

22.01.2019, 09:27 /  päivitetty 22.01.2019, 13:14
Elokuussa 2018 Vuosaaressa käynnistyi seurakunnan luotsaama koulutyön kehittämisen projekti, jolla pyritään vastaamaan koulun ja oppilaiden muuttuneisiin tarpeisiin, sekä uuden opetussuunnitelman vaatimuksiin.

Jatkuvasti saamme mediasta lukea, kuinka koulut elävät muutoksen keskellä uuden opetussuunnitelman sekä teknologia-ja oppimisympäristökehityksen vuoksi. Muutos tuo koulumaailmaan paljon hyvää, mutta myös monenlaisia haasteita, joihin tulee pystyä vastaamaan.

Ja niin on tehty tänä syksynä Vuosaaressa! Elokuussa 2018 käynnistettiin Vuosaaren seurakunnan koordinoima koulutyön kehittämisen projekti, jolla pyritään vastaamaan koulun ja oppilaiden muuttuneisiin tarpeisiin sekä uuden opetussuunnitelmaan vaatimuksiin. Tarve kehittyvälle koulutyölle nousi edellisenä lukuvuonna vuosaarelaisen koulun rehtorin kautta ja tähän tarpeeseen päätettiin lähteä vastaamaan mahdollisimman tehokkaasti. Projektin myötä syksyn aikana 5.luokkalaisille suunnatut tunne-ja ryhmätyöskentelytaitoihin keskittyvät oppitunnit on aloitettu kymmenessä vuosaarelaisluokassa ja lisää luokkia on tulossa toimintaan mukaan. Seurakunnan nuorisotyön kanssa opetusta ovat olleet suunnittelemassa ja toteuttamassa HNNKY Tyttöjen Olohuone, Klaari Helsinki, Aseman Lapset ry, Itäluotsi, Muutoksii ry, African Care ry, SPR, Helsingin Shukokai Karate sekä opinnäyteyhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Projektin tavoitteena on vastata lasten ja nuorten tunne- ja ryhmätyöskentelytaitojen opetuksen lisääntyneeseen tarpeeseen. Toiminnan kytkeminen opetussuunnitelmaan ja koulun ulkopuolisten toimijoiden tarjoaman opetuksen selkeyttäminen ja yhtenäistäminen ovat myös koulutyöprojektin keskeisiä toimintaperiaatteita. Oppilaat sekä opettajat on pyritty ottamaan mahdollisimman vahvasti mukaan toiminnan suunnitteluun, jotta juuri tämän päivän tarpeisiin pystyttäisiin vastaamaan. Työskentely kouluilla on jo syksyn aikana lisännyt toimijoiden välistä yhteistyötä sekä alueen koulujen ja oppilaiden tuntemusta. Syksyn opetuskertojen aikana kouluille on pystytty tarjoamaan toiminnallisia, uuden opetussuunnitelman mukaisia oppilaita osallistavia harjoitteita ryhmätyöskentelyn ja tunnetaitojen kehittämiseksi. Toiminta kouluilla jatkuu myös kevätlukukaudella ja tavoitteena on luoda lukuvuodesta toiseen jatkuva koulutyön malli, joka kykenee elämään ajan vaatimusten mukaisesti kouluja ja oppilaita kuullen.

Projekti etenee yhä ja ajankohtaisia kuulumisia pääset seuraamaan Twitterissä @Maailman paras koulu tulevaisuudessakin.

Anette Henttinen, koulutyön koordinaattori