19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Unohtumaton viikko Taizéssa

22.11.2018, 17:59 /  päivitetty 01.02.2022, 22:25

Hämmästytkö jos kuulet, että vuosittain tuhannet nuoret ympäri maailmaa kokoontuvat Ranskan Taizéen ja viettävät viikon veljesluostarissa? Näin todella kuitenkin tapahtuu – pääsiäisviikolla luostarissa elää yhdessä parhaillaan jopa 6.000 nuorta. Viikko koostuu rukoushetkistä, hiljentymisestä, työtehtävistä, raamatturyhmästä, leikistä, laulusta ja naurusta, sekä uusista ystävistä ja illanvietoista Oyakilla. Kohtaaminen ja nähdyksi tuleminen ovat viikon suurinta antia Taizén kävijälle.

Veljesluostari syntyi Taizén kylään toisen maailmansodan aikana vuonna 1940. Luostarin perusti 25-vuotias nuorimies, alkujaan sveitsiläinen veli Roger. Hän oli palannut äitinsä synnyinmaahan ja oli vakuuttunut siitä, että hänen tuli auttaa vaikeuksissa olevia ihmisiä. Sodan aikana luostari tarjosi suojaa sotapakolaisille. Olot olivat vaatimattomat, käytössä oli vain yksi talo ulkorakennuksineen, eikä juoksevaa vettä ollut. Nykyisin luostari ja sen alue ovat kasvaneet huomattavasti. Yhteisöön kuuluu jo sata veljeä, joista osa on lähetettyinä ulkomaille. Luostarialueelle on rakennettu lisää taloja, keskellä on iso kirkko ja sähkö ja juokseva vesi ovat kaikkien käytössä. Silti yksinkertaisuus ja vaatimattomuus ovat yhä luostarin periaatteita.

”Oli hämmentävää huomata, miten vähällä ihminen tulee toimeen. Itse en kaivannut juhlapöytää, pehmeää sänkyä tai pitkiä suihkuja. Yksinkertaisuus oli oikeastaan rentouttavaa ja mukavaa.” kuvaa kokemustaan Taizén yksinkertaisesta elämästä Vuosaarelainen Miina Voutilainen, joka on ollut mukana nuorten Taizé–matkalla monesti, ensimmäistä kertaa elokuussa 2015. ”Taizéssa oli mahtavaa myös huomata, kuinka jokainen on samanarvoinen. Ei ollut väliä millainen tai mistä olit kotoisin, kaikkia arvostettiin samalla tavalla.” Taizé kokoaakin yhteen hyvin erilaisissa elämäntilanteissa olevia nuoria: heitä, joiden tulevaisuus näyttää valoisalta ja valinnan mahdollisuuksia on runsaasti. Samoin myös heitä, jotka tulevat köyhyydestä, heikoista olosuhteista tai sodan keskeltä. Silti jokainen on samanarvoinen. Taizéssa maailmankuva avartuu ihmisten kohtaamisten kautta.

Vuosaaren seurakunnan nuorisotyö on tehnyt Taizéen matkoja vuosien ajan. Seuraava matka on ensi pääsiäisenä. Mukaan lähtee monia jo aiemmin Taizélle sydämensä menettäneitä, sekä uusia ensikertalaisia. Tämä yhteisö Ranskassa on ollut uskomaton kokemus meille. Hiljentyminen ja vahva yhteisöllisyys ovat antaneet paljon. Viikon kestävän matkan lopussa vierähtää usein silmäkulmaan jos toiseenkin kyynel bussin kääntyessä pois luostarin pihapiiristä kohti lentokenttää ja kotia. Kun sydämestä jää palanen Taizéen, täytyy sinne päästä aina välillä uudestaan. ”Tottakai lähden taas mukaan”, kertoo Miina. ”Suosittelen Taizéa kaikille muillekin, ehdottomasti! Se on paikka missä saa rauhoittua, miettiä ja pohtia, tehdä oman osansa muiden hyväksi, ja tottakai pitää hauskaa sekä tutustua ihmisiin ympäri maailmaa. Stressi ja arjen huolet kyllä unohtuvat, sen voin luvata!”

Teksti ja kuvat: Jonna Peitso

Taizéen saapujat toivotetaan usein tervetulleeksi omalla kielellään, niin myös meidät suomalaiset! Kuvassa Miina Voutilainen ja Lauri Holma.

Lähde mukaan Taizéen

Vuosaaren seurakunnan nuorten matka Taizéen toteutetaan seuraavan kerran kun koronatilanne maailmalla sen mahdollistaa.

Virallinen ilmoittautuminen tästä linkistä (linkki aukeaa kun matkan ajankohta, hinta ja muut tiedot ovat tarkentuneet)

Ilmoittautumisessa tarvitset vahvan tunnistautumisen, esim. nettipankkitunnuksilla. Alle 18–vuotiaan ilmoittautumisessa tunnukset luodaan huoltajalle.

Lisätietoja voit kysyä myös matkan ohjaajilta:

Taija Elste–Ranta | 050 362 4375 | taija.elste@evl.fi

Jonna Peitso | 050 438 6821 | jonna.peitso@evl.fi