16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Pilkeporukassa yksinäisyys helpottuu

23.09.2019, 15:16 /  päivitetty 23.09.2019, 15:46
Pilkeporukka tarjoaa aamiaista, juttuseuraa ja porukan toiveiden mukaista toimintaa. Yksi porukoista on Itäkeskuksessa kokoontuva Pilkeporukka, jonka Vartiokylän seurakunta järjestää yhdessä Helsingin kaupungin kanssa.
Sosiaaliohjaaja Laura keskustelee Pilkeporukan jäsenen kanssa.

Janne on ikääntyvä helsinkiläinen, joka asuu yksin ja yrittää tulla toimeen vähävaraisena.

- Kun liikkuminen on hankalaa ja arki yksinäistä, sitä pyörittelee päässään kaikenlaisia murheita ja nukkuu huonosti, hän kertoo.

Janne on yksi heistä, joka on tavoitettu Pilke-toiminnalla. Kyseessä on vertaistukiryhmä yli 60-vuotiaille, joilla on tai on ollut alkoholiongelma.

- Tämä on etsivää työtä, kertoo diakoniatyöntekijä Merja Korhonen Vartiokylän seurakunnasta. Yhteistyötä uusien pilkeläisten saamiseksi ryhmään tehdään terveysasemien päihde-ja mielenterveyshoitajien, sosiaalityöntekijöiden ja kotihoidon kanssa

- Kun ihminen sairastuu, menettää läheisensä tai jää eläkkeelle, elämänpiiri saattaa kaventua eikä löydy mielekästä tekemistä omaan arkeen. Silloin jää herkästi kotiin ja alkoholinkäyttö lisääntyy.

Diakoniatyön kautta Korhonen etsii ihmisiä, joiden on vaikea poistua kotoa, ja kannustaa heitä tulemaan mukaan pilkeporukkaan, vaikka vain kääntymään. Tarjolla on myös saattoapua, jos kotoa poistuminen tuntuu henkisesti tai fyysisesti vaikealta.

Pilkeporukan aamu alkaa yhteisen ja ilmaisen aamiaisen valmistamisella ja jatkuu kahvittelun ja keskustelun merkeissä. Porukasta riippuu, millaisia asioita tehdään. Jannelle pilkeporukassa käymisestä on tullut jo tuttu rutiini.

- Tulen aamulla tänne, syödään puuroa ja jutellaan asioista. Olen käynyt täällä syvällisiä ja henkeviä keskusteluja.

Janne kokee, että yksin asuvat ihmiset jäävät herkästi avun ulkopuolelle.

- Meitä, jotka asumme yksin, on valtavasti, mutta yhteiskunnassa, politiikassa ja kirkossa nähdään perheet ja pariskunnat. Me yksinasuvat tarvitsemme apua arkeen siinä missä muutkin.

Jannen mukaan yksin ollessa tulee myös mietittyä synkkiä asioita.

- Muiden kanssa juttelu tuntuu terapialta.

Pilkkeen toiminnan keskeisenä tavoitteena on yksinäisyyden vähentäminen, joka vaikuttaa positiivisesti myös muuhun elämään, kuten vähentää alkoholin käyttöä. Ryhmään tuleminen myös madaltaa kynnystä tehdä muitakin arjen asioita.

- Meidän porukkaan saa tulla juuri sellaisena kuin on, rohkaisee sosiaaliohjaaja Laura Roininen. Pilkeporukassa ei käytetä alkoholia, mutta päihtynyttä tulijaa ei käännytetä pois. Pilkkeen toiminta on uskonnollisesti sitoutumatonta.

Jannen nimi on muutettu.

Itäkeskuksen palvelukeskuksen Pilkeporukka perjantaisin klo 9-11, Voikukantie 6. Soittoasi odottavat sosiaaliohjaaja Laura Roininen p. 09 3107 4361 ja diakoniatyöntekijä Merja Korhonen p. 09 2340 6415.

Teksti: Ella Luoma

Kuva: Esko Jämsä