19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Kaste Vuosaaren seurakunnassa

03.10.2019, 18:54 /  päivitetty 01.02.2022, 22:35
Jokainen lapsi on suuri lahja Jumalalta. Vanhemmilla on vahva halu suoda kasvavalle lapselleen kaikkea hyvää: rakkautta, turvaa ja huolenpitoa. Yksi tapa tukea lapsen kasvua on välittää hänelle kasteen lahja.
Pappi kastamassa vauvaa. Kuvassa teksti: minä olen sinut nimeltä kutsunut.
Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Psalmi 139

Jokainen lapsi on suuri lahja Jumalalta, josta vanhemmat ja muut läheiset iloitsevat. Vanhemmilla on vahva halu suoda kasvavalle lapselleen kaikkea hyvää: rakkautta, turvaa ja huolenpitoa.

Yksi tapa tukea lapsen kasvua on välittää hänelle kasteen lahja. Kasteessa lapsi lasketaan Jumalan käsivarsille. Hän saa luottaa Jumalan apuun, rakkauteen ja läsnäoloon elämän kaikissa tilanteissa. Lapsi saa elää armon varassa ja taivaan toivossa ensi askelistaan asti.

Jokainen lapsi on juhlan arvoinen, ja kaste voidaan toimittaa myös jo vähän varttuneemmallekin lapselle. Ikärajaa ei ole.

Kastejuhlaa valmisteltaesssa kannattaa ottaa yhteyttä päivystävään pappiin, jonka kanssa voitte yhdessä sopia kastepäivän ja paikan. Kaste voidaan toimittaa kirkossa, seurakunnan tiloissa, kotona, isovanhempien luona, tai muussa sovitussa paikassa. Kastejuhlasta saa tehdä oman perheen näköisen juhlan.

Kasteessa kummeja tarvitaan vähintään yksi, mutta ylärajaa ei ole määritelty. Kummien tulee kuulua kirkkoon ja olla rippikoulun käyneitä ja konfirmoituja seurakunnan jäseniä.

Seurakuntamme tilat ovat maksutta seurakuntalaistemme käytettävissä kastejuhliin. Myös kastemekon saa maksutta lainaksi niin kirkko- kuin kotikasteisiin.

Kastejuhlaa valmistellessa kannattaa olla yhteydessä päivystävään pappiin: