23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Itä-Helsingin seurakunnat digisyrjäytymistä vastaan

26.10.2021, 15:47 /  päivitetty 26.10.2021, 15:56
Pitkähiuksinen nuori nainen opastaa harmaatukkaista miestä läppärin käytössä. Kuva otettu selän takaa.

Yhä useampi ikäihminen on vaarassa syrjäytyä yhteiskunnan palvelujen ja toimintojen siirtyessä verkkoon. Jos ei pysty hoitamaan asioitaan sähköisesti, vaikeutuu itsenäinen asioiden hoitaminen. Yhtä vakava uhka hyvinvoinnille on sosiaalinen osattomuus ja ulkopuolisuuden tunne. Itä-Helsingin seurakunnat rohkaisevat nyt ikääntyneitä digimaailmaan yhteisellä projektilla. Tarvittaessa tullaan vaikka kotiin ja aloitetaan ottamalla laite paketista.

Rovastikunnallisessa projektissa ovat mukana Vartiokylän, Herttoniemen, Mikaelin, Vuosaaren ja Roihuvuoren seurakunnat. Marraskuussa aloitetaan päivystykset Matteuksenkirkon Varustamolla torstaisin sekä kolmena maanantaina Vuosaaren kirkolla. Päivystyksiä laajennetaan koko Itä-Helsingin alueelle. Lisäksi järjestetään pienryhmäopastusta ja tarvittaessa kotikäyntejä.

Projektin työntekijät Marika Dahl ja Kristiina Hanhirova korostavat, että osaamattomuus ei ole kenenkään oma syy eikä taitojen puutetta pidä hävetä. Joku voi hoitaa jo pankkiasiat verkossa, mutta ei uskalla osallistua etätapaamisiin tai etsiä ystäviä netistä, vaikka mieli tekisi.

Dahl kertoo, että oman laitteen puuttuminen ei haittaa. Harjoitella saa lainalaitteilla ja mikäli ostaminen ei ole syystä tai toisesta mahdollista, voi saada koneen käyttöönsä. Jos aloitus tuntuu vaikealta tai opit unohtuvat, tulee opastaja kotiin.

- Tätä varten tarvitaan uusia vapaaehtoisia. Perustaidot digilaitteista ja halu auttaa riittävät, mikään supernörtti ei tarvitse olla. Tehtävä sopii erinomaisesti nuorille, jotka eivät ole vielä löytäneet sopivaa vapaaehtoistyön muotoa, Dahl toteaa.

Vapaaehtoisen ei tarvitse olla supernörtti

Tavoitteena on nimenomaan ehkäistä syrjäytymistä ja yksinäisyyttä. Siihen saattaa riittää jo muutaman perustoiminnon hallitseminen. Opastuksen ohella projektissa kehitetään mielekästä ja osallistavaa etätoimintaa. Tähänkin tarvitaan vetäjiä ja ennakkoluulottomia ideoita.

Aikaisemmin Vartiokylän Harmaan pantterin metsästys –projektissa työskennellyt Hanhirova huomasi etäyhteyksien tärkeyden soitellessaan alueen ikäihmisten kanssa koronapandemian aikana.

- Sydäntä kouraisi, kun joku kertoi olleensa yksin kotona jo kolmatta kuukautta. Ruoka tuotiin ovelle, mutta kontaktit ulkomaailmaan olivat miltei olemattomat. Toivottavasti tämä projekti avartaa mahdollisimman monen maailmaa ja tuo elämään uusia ihmisiä.

www.helsinginseurakunnat.fi/digiosallisuus