19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Hautaan siunaamisen voi varata Helsingissä myös sähköisesti

30.10.2019, 10:03 /  päivitetty 01.11.2019, 15:09
Helsingin kaikissa 20 seurakunnassa on voinut syyskuusta alkaen varata hautaan siunaaminen sähköisesti. Tämä sähköisen siunausvarauksen mahdollisuus on ensimmäinen laatuaan Suomessa.
Kuvassa arkku, jonka päällä kukkia ja hiekalla piiretty risti ja teksti Hautaan siunaamisen varaus myös verkossa

Seurakunnat ovat ihmistä varten kuoleman kohdatessa. Kirkko haluaa tarjota omaisille tarpeitten mukaista tukea helposti, turvallisesti ja viipymättä. Tuen ydin on kasvokkain ja puhelimitse toteutettavassa kohtaamisessa, mutta myös sähköiset palvelut myös helpottavat käytännön asioiden hoitamista. Yhteyden esimerkiksi siunaavaan pappiin saa sähköisen asioinnin avulla entistä nopeammin.

Sähköinen siunausajanvaraus on omaiselle tarkoitettu vaihtoehtoinen väylä varata tila, pappi ja kanttori itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Apuna asioinnissa toimii myös chat-palvelu.

Omainen voi valita vapaan papin vainajan kotialueen seurakunnasta. Siunaustilan voi valita kaikista vapaana olevista Helsingin seurakuntien hautausmaiden kappeleista tai kirkoista. Muistotilaisuutta varten on myös runsaasti tarjolla Helsingin seurakuntien tiloja. Papin ja tilojen valinnan helpottamiseksi järjestelmään on linkitetty esittelysivut.

Hautaan siunaamisen varaamisen voi edelleen hoitaa myös ottamalla yhteyttä Helsingin seurakuntien yhteisiin hautapalveluihin tai paikallisseurakuntaan, jolloin asiantuntijat hoitavat varaukset omaisen puolesta.

Sähköinen siunausvaraus on osa Helsingin seurakuntien laajempaa sähköisen asioinnin kehittämistä. Ensi vuoden aikana käyttöön tulee digitaalinen hautakarttasovellus, joka helpottaa hautapaikan löytämistä. Samalla hautausmailla pääsee tutustumaan tunnettujen henkilöiden hautoihin teemoittain rakennettavien kulttuuripolkujen avulla. Suunnitteilla ovat myös sähköisen asioinnin palvelut hautapaikan varaamiseksi ja seurakuntien sidosryhmien palvelut. Kirkollisten toimitusten (kaste ja vihkiminen) osalta sähköisen asioinnin mahdollisuudet tulevat myös käyttöön ensi vuonna.