18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Kouluun siunaamisella toivotetaan tasaista ja turvallista koulutietä

10.11.2023, 10:52
Kouluun siunaaminen on seurakunnan tapa kulkea lapsen rinnalla uuden ajanjakson alussa. Seurakunnat järjestävät kouluun siunaamisia samoihin aikoihin koulujen alkamisen kanssa.

Lapsen ensimmäinen koulupäivä hämmentää vanhempia usein ainakin yhtä paljon kuin lapsia. Yhtäkkiä pienestä on tulossa iso, jonka elämään kuuluvat kotiavaimet, suojatien ylitys ja omat ystävyyssuhteet ristiriitoineen.

Ekaluokkalaisen siunaus on koko perheen siirtymäriitti

Kouluun siunaamistilaisuudessa Kirkko Helsingissä saattaa lapsia ja vanhempia uuteen elämänvaiheeseen. Usein mukana on samaan kouluun ja samalle luokalle meneviä lapsia. Siunaaminen on myös koko perheelle valmistautumista uuteen elämäntilanteeseen, varsinkin ensimmäisen lapsen aloittaessa koulun.

Helsingin seurakunnat ovat järjestäneet kouluun siunaamisia jo useamman vuoden ajan. Seurakunta haluaa näin olla lapsen ja koko perheen tukena siunaamassa, toivottamassa kaikkea hyvää ja rukoilemassa heidän puolestaan.