18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Vuosaaren kirkko

Yli merten, mantereiden | Merimieskirkon kesäjuhlat Vuosaaressa 13.–14.8.2022

30.05.2022, 13:22 /  päivitetty 05.08.2022, 22:12
Merimieskirkon jokavuotinen, elokuun toisena viikonloppuna pidettävä kesäjuhla on kaikille avoin ja ilmainen tapahtuma. Kesäjuhlapaikkakunta vaihtuu vuosittain ja tänä vuonna juhlaa vietetään Vuosaaressa. Tervetuloa mukaan!
Vuosaaren kirkolla ulkona telttaa pystyttäviä ihmisiä, teksti: kesäjuhla Vuosaaressa

Merimieskirkon jokavuotinen, elokuun toisena viikonloppuna pidettävä kesäjuhla on kaikille avoin ja ilmainen tapahtuma. Kesäjuhlapaikkakunta vaihtuu vuosittain juhlan järjestävän isäntäseurakunnan mukaan. Myös tapahtuman sisältö vaihtelee vuosittain tuoden esiin paikallista väriä. Tervetuloa mukaan!

Vuoden 2022 kesäjuhlaa Helsingin Vuosaaressa 13.–14.8. isännöi Vuosaaren seurakunta. Kesäjuhla pidetään Vuosaaren kirkossa.

Juhlan teema on Yli merten, mantereiden.

Kesäjuhlan ohjelmassa on mm. torimarkkinat, kahvia ja ruokaa, pääjuhla, kohtaamisia ja tervehdyksiä, musiikkiesityksiä ja yhteislaulua, sekä tietysti juhlamessu!

Iltakonsertissa esiintyy sopraano Sanna Iljin, säestäjänä pianisti Juho Alakärppä.

Tarkemmin ohjelmaa voit tutkailla Merimieskirkon sivuilla.

Kesäjuhlien viestinviejät Siru ja Elis

Merimieskirkon kesäjuhlilla on ollut tapana antaa viesti ja evästys seuraavien juhlien järjestäjälle. Alkuun viesti oli sanallinen ilman sen kummempia näkyviä merkkejä. Luja kädenpuristus riitti.

Turussa 1983 keksivät Martin merimieslähetyspiirin jäsenet antaa viestikapulaksi laivapoikanuken. Nuken teki Eeva-Annikki Niemi. Nuken ensimmäinen matka suuntautui Rovaniemelle kirkkoherra Ilmo Pulkamon hoivissa.

Elis-nimen nukke sai pari vuotta myöhemmin kesäjuhlilla Uudenkaupungissa ensimmäisen suomalaisen merimiespapin Elis Bergrothin mukaan. Samalla syntyi ajatus saada Elikselle kumppani.

Seuraavien juhlien isäntäpaikkakunnalla Seinäjoella innostuttiin asiasta, ja juhlilla esiteltiin laivapojan tyttöystävä, joka sai samalla nimekseen Siru. Nimen aiheena oli Seinäjoen oman tytön Sirkka ”Siru” Rantasen toiminta Gdanskin merimieskirkolla ja jo sitä ennen Lontoossa.

Näin syntyivät Merimieskirkon kesäjuhlien viestipari Elis ja Siru kuljettamaan historiallistakin tehtävää juhlilta toiselle. Tätä tehtävää he ovat hoitaneet pian neljä vuosikymmentä.

Ikä ei näytä liiemmin Sirua ja Elistä rasittavan, vaan yhtä ryhdikkäinä ja siloposkisina he esiintyvät kuin ennenkin. Kuntokin on mitä parhain. Sitä edistämään saivat viestinuket Kajaanin kesäjuhlia 2019 edeltävänä talvena sivakointivälineet. Sukset teki Kajaanin seurakunnan puutyöpiiriläinen Jarmo Halonen ja sauvat valmisti Anja Mustonen.

Tule mukaan Sirun ja Eliksen kesäseikkailuun

Siru ja Elis ovat jo saapuneet Helsinkiin. Kesän ajan he tutustuvat Helsinkiin, ja seikkailevat ihmettelemässä pääkaupungin nähtävyyksiä. Sirun ja Eliksen kesäseikkailuihin pääset mukaan Vuosaaren seurakunnan Instagram ja Facebook sivuilla. Nähdään siellä, ja elokuussa Merimieskirkon kesäjuhlilla!

Vuosaaren seurakunta Facebookissa

Vuosaaren seurakunta Instagramissa

Valokuvia kahdesta nukesta, Sirusta ja Eliksestä, jotka seikkailevat Helsingissä.