Tilaa virkatodistus

Ajankohtaista:

Sukuselvitysmuotoisen virkatodistusten toimitusajat vaihtelevat keskusrekisterien työtilanteen mukaan. Tarkempia tietoja toimitusajoista on keskusrekisterien verkkosivuilla.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tilaavirkatodistus.fi-virkatodistustilauspalvelussa on otettu käyttöön yritysvaltuuttaminen. Myös yritys- ja organisaatiotilaajat voivat tilata virkatodistuksia verkkopalvelun kautta.

Mikä on virkatodistus?

Virkatodistus on asiakirja, jolla luovutetaan tietyn henkilön tietoja Suomen evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsenyyden ajalta. Tiedot perustuvat kirkonkirjoissa oleviin tietoihin. Virkatodistuksen antaminen edellyttää aina hyväksyttyä käyttötarkoitusta. Virkatodistuksen tietosisältö on sidottu käyttötarkoitukseen.

Virkatodistus itsestäni (ns. elossaolotodistus) sisältää vähintään seuraavat tiedot: henkilötiedot, kotikunta, siviilisääty ja seurakunta. Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus vainajasta on virkatodistus, jolla todistetaan vainajan perilliset ja tarvittavat muuttotiedot. Sukuselvityksiä tarvitaan muun muassa perunkirjoituksissa, kiinteistökaupoissa ja lainhuudatuksissa.

Sukuselvitys ei ole sama asia kuin sukututkimus. Jos haluat tilata virkatodistuksen sukututkimusta varten, ota yhteyttä seurakunnan keskusrekisteriin. Tietoa sukututkimuksesta

Huomioithan, että Suomen ev.lut. kirkosta tilattavissa virkatodistuksissa todistetaan tiedot vain henkilön kirkon jäsenyysajalta. Jos henkilö ei ole koko ajan kuulunut Suomen ev.lut. kirkkoon, niin virkatodistuksia voi tilata mm. Digi- ja väestötietovirastosta, Mikkelin maakunta-arkistosta, Suomen ortodoksisesta kirkosta tai ulkomailta.

Tilaa virkatodistus -asiointipalvelu

Siirry asiointiin

Tästä palvelusta voit tilata:

• Virkatodistuksen itsestäsi (ns. elää-todistus), jos olet Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnan jäsen. Mikäli et ole jäsen, ole yhteydessä Digi- ja väestötietovirastoon.
  • Sukuselvitysmuotoisen virkatodistuksen vainajasta. Sukuselvitysmuotoiset virkatodistukset toimitetaan koko jäsenyyden ajalta siitä aluekeskusrekisteristä, jonka seurakunnan jäsenenä vainaja viimeksi oli.
  • Todistuksen tilaaminen edellyttää aina hyväksyttyä käyttötarkoitusta esim. perunkirjoitus. HUOM! Sukututkimustilauksia ei voi tehdä tässä palvelussa. Mitä on sukututkimus?
  • Jos tilaat sukuselvityksen vainajasta, tarvitset hänen henkilötunnuksensa tai syntymäaikansa sekä kotikuntatietoja.
  • Voit tilata virkatodistuksen itsestäsi (ns. elää-todistuksen) joko suomeksi tai ruotsiksi. Sukuselvityksen vainajasta voit tilata suomeksi tai ruotsiksi. Kielen määrittää se, onko seurakunnan virallinen kieli suomi vai ruotsi. Jos seurakunta on kaksikielinen, todistuksen voi saada molemmilla kielillä. Jos tarvitset virkatodistuksen jollain muulla kielellä, ole yhteydessä seurakuntaan. Katso yhteystiedot seurakunnan verkkosivuilta.

Virkatodistuksen voi tilata myös ottamalla yhteyttä seurakuntaan tai seurakunnan keskusrekisteriin. Katso yhteystiedot seurakunnan verkkosivuilta.

Tutustu hinnastoon

Virkatodistustilauksen peruminen

Tilauksen voi perua ottamalla yhteyttä siihen aluekeskusrekisteriin, johon tilaus on alun perin tehty. Peruminen on mahdollista, jos tilausta ei ole vielä tehty.

Takaisin sivun alkuun