25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Viikin kirkko

Helsinki on täynnä persoonallisia vihkikirkkoja – tunnetko jo nämä helmet?

22.03.2021, 13:15
Helsingissä vihitään vuosittain noin 2000 paria. Vihkitoimitus voi tapahtua lähes missä tahansa: kirkossa, kotona tai luonnossa.

Helsingin seurakunnat tarjoavat vihkiparien käyttöön ilmaiseksi yli 50 kirkkoa ja kappelia, joista löytyy tila monenlaisiin vihkitilaisuuksiin.

Italialaisen maalaiskirkon tunnelmaa Töölön kirkossa

Topeliuksen puiston eteläpäässä kohoaa vaaleanpunainen klassismia edustava Töölön kirkko.

Töölön kirkon on suunnitellut Hilding Ekelund. Arkkitehdin kiinnostus varhaista italialaista arkkitehtuuria kohtaan näkyy hallimaisen avaruuden yhdistymisessä koruttomiin, harkittuihin yksityiskohtiin.

Töölön kirkossa on mahdollista nähdä vaikutteita italialaisista maalaiskirkoista ja renessanssiarkkitehtuurista. Kokonaisuus on kurinalaisen symmetrinen.

Töölön kirkon vapaita vihkiaikoja voi tiedustella Töölön seurakunnasta.

Käpylän kirkko on funktionalismin helmi

Käpylän kirkko edustaa puhdasta funktionalismia. Vuonna 1930 valmistuneen kirkon on piirtänyt arkkitehti Erkki Ilmari Sutinen.

Käpylän kirkon ulkokuori on paljas, karu ja vaatimaton. Kirkkosali on ankaran suoraviivainen ja pelkistetty kuutio, jonka sisäänkäynnin päädystä kohoaa yksinkertainen torni. Kuorin pyöreyttä korostaa sen punainen väritys. Tummaa temppelimäistä tilavaikutelmaa luovat ylös sijoitetut neliömäiset ikkuna-aukot.

Käpylän kirkon vapaita vihkiaikoja voi tiedustella Oulunkylän seurakunnasta.

Kansallisromanttinen Kallion kirkko

Kallion kirkko on yksi kansallisromanttisen rakennustyylin puhtaimmista edustajista Suomessa.

Kirkko on koristeltu jugendtyylisin seinämaalauksin. Pääaiheina ovat kristilliset kasvisymbolit. Ikkuna- ja ovisyvennyksissä on ruusuja, jotka yhtyvät kaarissa risti- ja seppelaiheisiin. Lehtereille vieviin portaikkoihin on maalattu suoranainen ruusutarha. Holvikaaria kiertävät liljat.

Kallion harmaagraniittinen kirkko vuodelta 1912 on yksi Helsingin näkyvimmistä maamerkeistä. Kirkon on suunnitellut tunnetuimpiin kirkkoarkkitehteihimme lukeutuva Lars Sonck.

Kallion kirkon vapaita vihkiaikoja voi tiedustella Kallion seurakunnasta.

Kulosaaren kirkko sijaitsee luonnon helmassa

Kulosaaren vuonna 1935 valmistunut kirkko seisoo mäellä kallioisen luonnon keskellä.

Paikallisten taiteilijoiden suunnittelema ja sisustama kirkko, kellotapuli, pappila ja kirkonmäen puisto kiviportaineen muodostavat ainutlaatuisen kokonaisuuden.

Kulosaaren kirkko edustaa sekatyyliä. Se on funktionalismin ihanteiden mukaisesti suoraviivainen ja koristeeton, mutta sen kuoriosan muotoilu, ulkoseinien eläväpintainen rappaus ja katon koristetorni viittaavat vanhempaan tyylisuuntaan.

Kulosaaren kirkon vapaita vihkiaikoja voi tiedustella Herttoniemen seurakunnasta.

Modernia puuarkkitehtuuria Viikin kirkolla

Vuonna 2005 valmistunut Viikin kirkko on modernia puuarkkitehtuuria edustava kirkko, jonka pääsuunnittelijana toimi arkkitehti Samuli Miettinen.

Puurakenteisen kirkon suunnittelun tavoitteena on ollut kokonaisvaltainen puuarkkitehtuuri ja rauhoittava tunnelma. Viikin kirkon julkisivuissa ja sisätiloissa on huomioitu ekologisuus käyttämällä kestäviä ja pitkäikäisiä sekä korjattavia materiaaleja ja vaihdettavia rakennusosia. Tämän lisäksi kirkon katolle on sijoitettu aurinkovoimala, joka tuottaa uusiutuvaa energiaa 70 paneelin voimalla.

Viikin kirkon vapaita vihkiaikoja voi tiedustella Malmin seurakunnasta. Lisää Helsingin kirkkoja esitellään Helsingin seurakuntien verkkosivuilla osoitteessa: kirkkohelsingissä.fi

Helsingissä remontoidaan tänä vuonna useita kirkkoja, joukossa suosittuja vihkikirkkoja. Lue lisää.