19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Mikaelin seurakunta

Pienelle parasta - koko ikäluokan kattavaa yhteydenpitoa lapsiperheisiin

16.08.2022, 09:59
Pienelle parasta on kokonaisuus, jolla tuetaan kotien kristillistä kasvatusta. Kotiseurakunta on yhteydessä lapsiperheisiin varhaislapsuuden herkkyysvaiheissa lähettämällä kotiin materiaaleja neljä kertaa ennen lapsen kouluikää.
kuvituskuva

Vanhempien läsnäolo luo vankan perustan, jolta pieni ihminen ponnistaa elämään ja alkaa tutustua maailmaan itsenäisenä yksilönä. Yhteiset hetket synnyttävät lapsille turvallisia muistoja ja perusluottamusta, joiden vaikutukset jatkuvat lapsuudesta aikuisuuteen asti - kunnes siirtyvät aina edelleen uudelle, kasvavalle sukupolvelle.

Pienelle parasta on läsnäolo

Mekin haluamme olla läsnä. Kotiseurakunnan tehtävä on tukea lasten ja vanhempien välistä yhteyttä. Siksi Helsingin seurakunnat lähettävät lapsiperheiden koteihin Pienelle parasta -materiaaleja, jotka tarjoavat sisältöä perheiden yhteisiin hetkiin - aina vauvasta kouluikään asti.

Pienelle parasta on sekä vahvaa tutkimuksiin pohjautuvaa ajattelua, että sen pohjalta syntyneitä materiaaleja. Pienelle parasta on kaksikielinen ja yhteydenotot tapahtuvat seurakunnan jäsenrekisterin tietojen perusteella.

Ensimmäinen yhteydenotto on kasteeseen rohkaiseva esite lapsen vanhemmille välittömästi lapsen syntymän jälkeen rekisteröintipaketin yhteydessä.

Toinen yhteydenotto, Pienen iltahetki -materiaalipaketti , rohkaisee vanhemman ja lapsen keskinäisiin yhteisiin iltahetkiin. Se lähetetään noin pari kuukautta ristiäisten jälkeen. Pienen iltahetki -paketti sisältää myös enkelitaulun ja vihkosen, jossa vanhemman tuntoja on puettu runolliseen muotoon. Vihkosesta löytyvät myös tuutulaulujen nuotit ja sanat sekä linkki lauluihin.

Kolmas yhteydenotto, Ruusukorva ja Kyyhkynen satukirja 3–4-vuotiaalle, kutsuu lapsen ja vanhemman lukemaan yhdessä sylikkäin. Kolmisen vuotta kastepäivästä lapsen nimellä tulee kotiin toinen paketti, jossa on kuvakirja Ruusukorva ja Kyyhkynen. Kirjan etukannen taskusta pilkistävät pahvihahmot Ruusukorvasta ja Kyyhkysestä. Postipaketin sisäpuolelle on maalattu lastenhuone.

Uusittu, neljäs yhteydenotto esikouluikäisille on kehitteillä ja postitetaan perheisiin sen valmistuttua.

Pienelle parasta -materiaalit voivat parhaimmillaan herätellä keskusteluja ja pohdintoja elämästä, kasvusta, tunteista ja hengellisyydestä. Materiaalit tukevat lapsen aktiivista roolia oppijana kotona perheen kesken. Pienen lapsen kohdalla koti on lapsen tärkein kasvun paikka ja vanhemmat ovat hänen kasvunsa parhaat asiantuntijat.

Materiaaleilla on oma visuaalinen ilmeensä, joka näkyy nettisivuilla, kaste- ja kummitodistuksissa, esitteissä ja Pienen iltahetki -paketissa. Kuvittajana on Jenni Rope. Ruusukorva ja Kyyhkynen -kirjan kuvittaja on Nina Haiko. Tekstit kaikkiin materiaaleihin ovat pääasiassa Kaisa Raittilan kirjoittamia.