24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

Vuoden pappi Jaana Partti on tehnyt sateenkaarityötä Kalliossa 20 vuotta

14.11.2019, 19:00 /  päivitetty 13.11.2019, 14:12
Suomen kirkon pappisliiton hallitus on valinnut Vuoden papiksi 2019 Kallion seurakuntapastori Jaana Partin. Valinta julkistettiin 14.11. liiton syysvaltuuston iltajuhlassa Vantaalla.
Kuvassa Kallion seurakunnan sateenkaarityön pastori Jaana Partti

Valinnan perusteluissa todetaan, että Jaana Partti aloitti 1990-luvulla uraauurtavan yhteisöllisen toiminnan sateenkaariväen keskuudessa Kallion seurakunnassa. Tuohon aikaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä ei seurakunnissa huomioitu. Oli yleinen kokemus, etteivät nämä vähemmistöt olleet tervetulleita messuun.

Partti halusi kuunnella yhteisössään näiden ryhmien ääntä ja tarttui silloisen kirkkoherransa pyynnöstä uuteen haasteeseen luoda sateenkaariväelle oma turvallinen messuyhteisö. Tämä vaati erityistä siviilirohkeutta ja itsensä alttiiksi laittamista. Tänä vuonna sateenkaarityötä on tehty Kalliossa 20 vuotta.

”Sateenkaarityön historia on ollut kivikkoinen”, Jaana Partti kertoo työn alkuvaiheista vuonna 1999.

"Seurakuntaneuvosto kielsi pitämästä sateenkaarijumalanpalvelusta Kallion kirkon tiloissa, mutta saimme syksystä 1999 eteenpäin luvan viettää iltavespereitä Tuomiokirkon kappelissa. Ehtoollislupa heltisi vasta vuonna 2004. Tämäkin poiki valituksia tuomiokapituliin. Vuonna 2011 Kallion ja Alppilan seurakunnat yhdistyivät ja saimme tulla ’kotiin’. Siitä lähtien messut on pidetty Alppilan kirkossa."

Partti kertoo, että pienestä porukasta tuli kasvava messuyhteisö. Messuun tulee väkeä Helsingistä ja lähiympäristöstä ja aikoinaan kauempaakin Suomesta. Nykyään muuallakin Suomessa järjestetään sateenkaarimessuja.

"Motivaationi sateenkaarityöhön nousee evankeliumeista: Jeesuksen tavasta suhtautua erilaisiin ihmisiin sekä luomisteologiasta. Jokainen ihminen on Jumalan kuva juuri sellaisena kuin on."

Valitsemalla Jaana Partin vuoden papiksi Pappisliitto haluaa nostaa esiin papin, joka elää seurakuntalaistensa parissa, heitä kuunnellen ja puolustaen, kuin isä Camillo konsanaan.

”Muutokset lähtevät aina ruohojuuritasolta – yksinkertainen, avoin mieli riittää. Olen tavallinen seurakuntapappi, jonka tehtävä on olla ihmisten matkakumppanina, olenhan osallinen samasta ihmisyydestä, sekä kuunnella toisia ja tarpeen tullen toimia heidän puolestapuhujanaan.”

Jaana Partti on syntynyt Mikkelissä 1960. Hän on valmistunut teologian maisteriksi Helsingin yliopistosta 1990 ja vihitty samana vuonna papiksi Helsingissä. Hän on työskennellyt koko virkauransa Kallion seurakuntapastorina.

Vuoden papin harrastuksia ovat musiikki, kirjallisuus ja kuvataide.