19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Vastuuviikko edistää naisten ihmisarvoista työtä

15.10.2018, 13:11 /  päivitetty 05.07.2019, 10:13
Ensi sunnuntaina 21.10. alkaa ekumeeninen Vastuuviikko, eli kristillisten kirkkojen yhteinen ihmisoikeustapahtuma. Helsingissä järjestetään useita Vastuuviikkoon liittyviä tapahtumia.
vastuuviikko oikeus työhön

Meilahden kirkon messussa on vieraana Vastuuviikon lähettiläs, joka kertoo tarinansa kirkkokahvien yhteydessä messun jälkeen. Lähettiläät ovat naisia, jotka haluavat kertoa omista kokemuksistaan ja lisätä naisten ja tyttöjen oikeuksien toteutumista eri puolilla maailmaa. He vierailevat viikon aikana eri tapahtumissa ympäri kaupunkia.

Katso lähettiläiden tarinoita täältä.

Sunnuntaina iltapäivällä Pyhän Kolminaisuuden kirkolta Unioninkadulta lähtee ekumeeninen kirkkovaellus kello 15. Iltapäivän aikana jatketaan reittiä Pyhän Henrikin katedraalille. Seuraavina kohteina ovat Annankadun adventtiseurakunta ja Johanneksen kirkon krypta. Jokaisessa kirkossa on lyhyt hartaus, jonka jälkeen matka jatkuu seuraavaan kirkkoon. Johanneksenkirkolla on loppurukous ja nyyttikestit.

Helsingin seurakuntayhtymän kansainvälisen työn sihteeri Tarja Korpaeus-Hellsten on aiempina vuosina osallistunut kirkkovaellukseen ja on tänäkin vuonna mukana. Hänestä on ollut mukavaa päästä vaelluksella kirkkoihin, joissa ei muuten tulisi käytyä. Hänelle on myös tärkeitä hartaudet yhdessä eri kirkkokuntia edustavien ihmisten kanssa.

Yksi vastuuviikon tapahtumista on opiskelijoille suunnattu ihmisoikeustapahtuma Oikeus työhön. Sen tavoitteena on antaa tietoa työnhakijan oikeuksista ja velvollisuuksista Suomessa. Tapahtuma on suunnattu erityisesti aikuisille maahanmuuttajille, jotka haluavat siirtyä ammatilliseen peruskoulutukseen tai suunnittelevat paluuta tai siirtymistä työelämään. Tapahtumassa on asiantuntijoiden puheenvuoroja ja työpajoja.

Seuraavana viikonloppuna naisten hyvinvointi ja voimavarat ovat esillä Puhkea kukkaan -konferenssissa Kalliossa 27.10. Päivään kuuluu työpajoja, joissa voi liikkua, voimaantua, rukoilla tai vain olla. Konferenssin päättää iltajuhla ja messu Kallion kirkossa, jossa saarnaa Eija-Riitta Korhola.

Lue lisää Puhkea kukkaan -konferenssista täältä.

Sunnuntaina 28.10. Vastuuviikko on esillä myös Agricolan kirkossa pidettävässä Tuomasmessussa. Silloin saarnan pitää Suomen ekumeenisen neuvoston pääsihteeri Mari-Anne Auvinen.

Kaikki Vastuuviikon tapahtumat löydät täältä.