23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

En temavecka som bar frukt – tillsammans kan vi bekämpa ensamhet

15.11.2019, 11:35 /  päivitetty 15.11.2019, 14:38
Soppkök, trädgårdsfest, litterär kväll och nallegudstjänst. Allt det och lite till ingick i temaveckan Var är du? som ordnades i Johannes församling i oktober.
var är du officiella bilden

En av höjdpunkterna var välgörenhetskonserten som lockade närmare 380 människor till kyrkan. Efter högklassig musik av bland andra Paleface, Charlotta Kerbs och Muntra Musikanter samlades en kollekt in till förebyggande av ensamhet. Kollektsumman nådde imponerande 2 252 euro.

Projektet är ett samarbete med Yrkeshögskolan Novia. Studenter från Åbo kom till Helsingfors för att göra intervjuer om ensamhet och om förväntningar på församlingens verksamhet.

81 personer intervjuades, medan 82 personer svarade på frågorna via en webbenkät.

Camilla Strandell-Laine från Novia var projektledare och deltog därför både i planeringen och genomförandet av projektet. Nu kommer hon jobba med att analysera svaren från enkäten och intervjuerna.

– Projektet fick ett gott mottagande av studenterna. Förstås finns det alltid vissa som är negativa i början, men många sa efteråt att det var en rolig dag. Jag tror att de lärde sig mycket om hur man bemöter människor.

Strandell-Laine tycker att det har varit en givande upplevelse och att samarbetet mellan högskolan och församlingen har fungerat fint.

– Under våra projektmöten blev vi bekanta med varandra och mötena gav tilltro i gruppen. Vi hade samma mål, förväntningar och syn på projektet och temaveckan. Det var lätt att arbeta med församlingens personal – i slutet tyckte jag att jag var en del av personalen!

Projektet initierades av Johannes diakoniförening.

– Jag har ofta tyckt att församlingarna, också Johannes, för en onödigt tillbakadragen tillvaro som alltför få ser och därför kan ta del av. Genom att både fråga församlingsmedlemmarna per intervju och enkät, och dessutom gå ut där de rör sig kan man nå fler och få veta vad de önskar sig, säger Martina Harms-Aalto, diakoniföreningens ordförande.

Att råda bot på ensamheten är i allas intresse, inte bara diakoniföreningens eller församlingens.

– Vi vet att den ofrivilliga ensamheten är en olägenhet och genom temaveckans olika evenemang kunde vi få tag i målgruppen, möta dem och samtidigt ställa frågor till dem.

Före årsskiftet kommer det dyka upp korta analyser av forskningssvaren. Texterna laddas upp under fliken Projekt på Johannes församlings hemsida. Det slutliga resultatet publiceras under vårterminen.

– Att döma av responsen var veckan en framgång, nu väntar vi förstås alla på resultatet av undersökningen. Utgående från det kan man sen planera verksamhet. För mig själv var veckan en möjlighet att träffa också församlingens anställda, det var en trevlig bonus, säger Harms-Aalto.

Målet är att med hjälp av intervjuerna och analyserna ur projektet bli bättre på att fånga upp och möta ensamhet bland församlingens medlemmar.

Efter den lyckade temaveckan är det svårt att orka vänta på resultat och analyser. Därför ville vi genast göra nåt konkret och där kan du gärna komma med och hjälpa! Dra med en vän som du inte hört av på länge och häng på vår promenadgrupp som startar den 26 november kl. 16. Vi träffas utanför Hörnan, Högbergsgatan 10, och promenerar ca en timme. Ingen anmälan behövs, det är bara att haka på.

Den 10 december träffas gruppen igen – samma tid, samma plats. Sedan är det julpaus och ifall intresse finns fortsätter gruppen promenera under våren.

På följande jultida evenemang är det också lätt att komma med, ensam eller i sällskap:

Gillar man att sjunga allsång kan man hänga med när De vackraste julsångerna sjungs runtom i våra kyrkor i Helsingfors. Vi sjunger i Johanneskyrkan den 10 december kl. 19 och i S:t Jacobs kyrka 15 december kl. 16 – från kl. 15 serveras glögg. Mera julsångstillfällen finns listade på vår hemsida.

Under lördagarna i advent myser vi till det i S:t Jacobs kyrka med start 30 november kl. 18. Det är ett enkelt och avskalat tillfälle där vi samlas kring tända ljus och får ta del av andakt och orgelspel. Efteråt njuter vi av en kopp te tillsammans.

Tisdag 3 december serveras julgröt i Högbergssalen. Dit är alla välkomna för att äta mat tillsammans och umgås. Vi inleder med middagsbön i Johanneskyrkan kl. 12 och sätter oss sedan kring borden.

Under julafton ordnas julbön runt om i kyrkorna. Exakta tider och platser finns på vår hemsida.

När resultaten från undersökningen publiceras kommer en arbetsgrupp diskutera hur församlingen går vidare – och hur man kan möta de behov som finns.

Hur kan vi tillsammans bekämpa ensamheten? Dela gärna med dig av dina tankar genom att kontakta oss per telefon eller mail (09 2340 7700, johannes.fors@evl.fi), besöka oss i pastorskansliet på Högbergsgatan 10 eller kontakta oss via sociala medier på @johannesforsamling. Vi ser fram emot att möta just DIG!