25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Luo valoa kanssamme - sytytä kynttilä ikkunalle

09.11.2020, 09:14 /  päivitetty 20.11.2020, 14:45
Helsingin seurakunnat haastavat jokaisen helsinkiläisen olemaan valona toisilleen.
Teksti Helsikiläinen sinä valaiset kaupungin

Helsinkiläisiä haastetaan nyt sytyttämään kynttilä ikkunalleen ja näin ilahduttamaan muita. Lisäksi kaikkia kannustetaan jakamaan tuota valoa vaikkapa kuvana sosiaalisessa mediassa häshtägeillä #valaisetpimeän ja #ilmansinua, koska teemana on ”ilman sinua ei ole valoa”.

”Tämä syksy on koronatilanteen vuoksi hyvin poikkeuksellinen. Keväällä ilahdutimme toisiamme asettamalla nalleja ikkunoille. Näin pimeän vuodenajan keskellä kynttilä tai muut valot näkyvät paremmin ja valaisevat. Tänä aikana tarvitsemme toivon vahvistamista ja niitä valonpilkahduksia toinen toisiltamme, jotta luottamus siihen, että yhdessä tästä selvitään, on totta meille kaikille”, sanoo seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki.

Lisäksi seurakunnat järjestävät valoon liittyviä tapahtumia ja jakavat helsinkiläisille marras-joulukuun aikana tapahtumissaan eri puolilla kaupunkia yhteensä noin 10 000 pöytäkynttilää. Joulukuussa seurakuntien perinteisiä tapahtumia on siirretty ulkona pidettäviksi. Luvassa on muun muassa Kauneimpia joululauluja ja joulupolkuja, joissa voi vaeltaa oman lyhdyn tai kynttilöiden valossa.

Helsingin tuomiokirkko ja Kampin kappeli ovat myös marraskuussa valaisseet Helsinkiä aivan erityisellä tavalla, kun näihin pyhättöihin suunnitellut valotaideteokset olivat esillä.

Helsingin tuomiokirkon kynttiläaiheinen valoteos oli esillä perjantaihin 20.11. asti ja Kampin kappelin teos tiistaihin 24.11. asti. Valoteoksia saattoi ihailla aamuisin kello 6-8 ja iltaisin kello 16-22. Nämä valoteokset Helsingin seurakunnille toteutti Sun Effects Oy.

Myös Malmin ja Puistolan kirkkojen samoin kuin Huopalahden kirkkopuiston on suunniteltu valaistusta. Hyvän Paimenen kirkko Pakilassa saa enkeliaiheisen valotaideteoksen.

Valoteokset ja -tapahtumat ovat osa kampanjaa, joka kannustaa helsinkiläisiä jakamaan valoa ja olemaan itse valona toisia auttamalla. Kampanjassa hyödynnetään keväällä valmistunutta Helsingin seurakuntien Ilman sinua -markkinointiviestintäkonseptia.