18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Ulla-Maija löysi paikkansa vapaaehtoisena

05.08.2019, 16:55 /  päivitetty 06.08.2019, 17:23
Vapaaehtoistyö seurakunnassa täyttää monta tarvetta kulosaarelaisen Ulla-Maija Sornikiven elämässä. Hän esimerkiksi suunnittelee mainoksia konsertteihin ja tapahtumiin.
Lähikuva Ulla-Maija Sornikivestä

Kulosaarelainen Ulla-Maija Sornikivi hypistelee pehmokoiraansa Ellua ja alkaa kertoa, miten hän päätyi vapaaehtoiseksi Herttoniemen seurakuntaan.

–Kun muutin Kulosaareen vuonna 2012, minua viehättivät alueen vanhat rakennukset. Olen kuvannut kaikki vanhat huvilat ja lukenut niiden historiaa, kansatieteilijän ja kulttuuritutkijan koulutuksen saanut Ulla-Maija kertoo.

-Minua kiinnosti etenkin Bertel Jungin suunnittelema Kulosaaren kirkko, mutta se ei ollut arkipäivisin auki. Päätin ”uhrautua” yhtenä sunnuntaina ja mennä kirkkoon nähdäkseni rakennuksen sisältä. Uskaltauduin myös kirkkokahveille. Siellä kolme marttaa houkutteli minut mukaan toimintaan. Sitten rupesin käymään kirkossa, ja pian löysin itseni seurakunnan alueneuvostosta. Kun kokouksessa kävi ilmi, että kirkkokonserteissa on ollut puutteellisen mainostamisen takia vain kourallinen ihmisiä, niin sanoin, että voisin alkaa tehdä mainoksia ja tiedottaa. Sitä kun olin tehnyt työssäni tiedotustoimittajana ja markkinointimerkonomina ennen eläkkeelle jäämistä. Tarvittavat ohjelmat ja koneen olin hankkinut eläkkeelle siirryttyäni.

Miksi en auttaisi sellaisella tavalla mihin minä pystyn?

Pian Ulla-Maija huomasi tekevänsä mainoksia, esitteitä ja facebook-päivityksiä seurakunnalle. Tänä vuonna hän on myös avustanut ehtoollisella ja lukenut tekstejä messuissa. Kirkossa käyminen ja kirkkokahvit on hänelle sosiaalisen kanssakäymisen paikka. Työntekijöistäkin on tullut melkein työkavereita.

-Olin mukana virkkaamassa myös Herttoniemen kirkkoon suunnitellun Kasteen virta –teoksen palasia. Välillä olen auttanut lasten tapahtumissa – en osaa helposti sanoa ei, Ulla-Maija tunnustaa.

-Toisaalta olen mielelläni mukana, jos se sopii aikatauluihini. Kun työyhteisö jää pois elämästä, on hyvä, ettei jää yksin. Vapaaehtoisena toimiminen täyttää monta tehtävää elämässäni. Olen tykännyt maalata ja tehdä käsitöitä. Mainosten tekeminen tyydyttää luomisen tarvettani.

-Ellei seurakunnasta löydy sellaista, mitä haluaisit tehdä, tee ehdotus, mitä sinä voisit tehdä. Kaikenlaisesta osaamisesta voi olla iloa, Ulla-Maija kehottaa.

Katso video