16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Koko Helsinki

Suvivirrestä kiva kesämieli videon välityksellä

20.05.2020, 10:28 /  päivitetty 23.05.2020, 22:39
Sunnuntaina 24.5. vietetään suvivirren sunnuntaita. Se on päivä, jolloin jumalanpalveluksissa on niin sanotusti suvivirsitakuu. Päivän Sunnuntaikirkossa kuullaan suvivirsi, mutta tämän lisäksi Munkkiniemen seurakunta on toteuttanut oman suvivirsivideotervehdyksensä, joka julkaistaan 24.5. kello 9 verkkosivuilla ja Facebookissa.
kuvassa vaaleanpunainen kukka sinistä taivasta vasten ja teksti suvivirren sunnuntai

Videolla haluamme toivottaa kaikille mukavaa kesää ja tuoda piristystä koronaepidemian mullistamaan arkeen. Voit halutessasi vaikka laulaa suvivirttä videon mukana.

Tallenteella musisoivat seurakunnan työntekijät kanttoreidemme Senni Valtosen ja Minna Lammisen johdolla. Miksauksesta ja editoinnista on vastannut Senni Valtonen, kuvauksesta Tarja Frilander ja Sari Arffman.

Video julkaistaan su 24.5. klo 9. Linkki videoon on täällä.

Suvivirttä on laulettu jo 300 vuotta

Kirkkohistorian dosentti ja pastori Esko M. Laine avaa suvivirren historiaa. Virsi syntyi keskellä 1600-luvun lopun nälkävuosia. Vuosisatojen saatossa siitä on tullut kuitenkin suomalaista kansallisomaisuutta, joka ylistää kesän puhkeamista kukkaan.

Ohjelma avaa elävästi suvivirren kulttuurisia merkityksiä eri aikakausina ja sen yllättävää ajankohtaisuutta poikkeusajan Suomessa. Video näkyy Malmin seurakunnan Facebook-sivulla ja YouTube-kanavalla 22.5. kello 8 alkaen.

Seurakuntien omat suvivirret soivat

Myös muut seurakunnat huomioivat suvivirren sunnuntain eri ajankohtina.

Mikael Konttinen laulaa suvivirren, joka kuuluu Pakilan seurakunnan Facebook-sivulla torstaina 21.5. kello 12.

Suvivirsi soi lasten kevätlaulajaisissa, joka on musiikkikasvatuksen ammattilaisen, kanttori Mari Torri-Tuomisen suunnittelema musiikkihetki 5-9-vuotiaille. Ohjelmassa nähdään ja kuullaan neljä kevätlaululeikkiä sekä suvivirsi ja tehdään kivaa kevätpuuhaa. Videot näkyvät Malmin seurakunnan Facebook-sivulla ja YouTube-tilillä 22.5. kello 8.

Kannelmäen suvivirsivideo julkaistaan Kannelmäen seurakunnan YouTube-kanavalla ja Facebook-sivulla sunnuntaina 24.5. klo 7.

Osallistu koululaisten kevätkirkkoon, jossa soi myös suvivirsi. Reippaan kevätkirkon on toteuttanut Malmin seurakunnan kasvatuksen tiimi. Malmin seurakunnan jumalanpalveluksena se nähdään seurakunnan Facebookissa ja Youtubessa 24.5. klo 10.

Oulunkylän seurakunnan suvivirsi kajahtaa seurakunnan Facebook-sivulla ja YouTube-kanavalla sunnuntaina 24.5. klo 12.00.

Roihuvuoren kirkon katolla raikuu Suvivirren laulajaiset, kun seurakunta juhlistaa kesän alkamista, yhteisöllisyyttä ja ylioppilaita! Puhallinyhtye Itä-Helsingin musiikkiopistosta IHMOSTA soittaa Roihuvuoren kirkon katolta. Ohjelmassa muun muassa suvivirsi ja Gaudeamus igitur. Ihmisiä pyydetään laulamaan yhdessä parvekkeille, kirkon pihalle ja kaduille turvavälit huomioiden. Mukana laulamassa myös seurakunnan kuorolaisia. Roihuvuoressa lauletaan lauantaina 30.5. klo 12.

Kirkon Ulkomaanavun kolehtipyhä

Suvivirren sunnuntai 24.5. on Kirkon Ulkomaanavun kolehtipyhä. Keräysrahat ohjataan nuorten koulutuksen tukemiseen Ugandassa. Varoilla kunnostetaan Bidibidin pakolaisasutusalueella toimivaa Koro Highland Secondary -koulua.

Kolehdin kerääminen jumalanpalveluksissa ei ole koronaepidemian kokoontumisrajoitusten vuoksi mahdollista, mutta seurakuntalaiset voivat lahjoittaa Suvivirsi-keräykseen:

– Lahjoita tekstiviestillä: Lähetä tekstiviesti APU10 numeroon 16499 ja lahjoita 10 euroa.

– Maksa haluamasi summa MobilePayllä numeroon 75151.

– Lahjoita tilisiirrolla: Nordea FI33 1572 3000 5005 04. Saaja: Kirkon Ulkomaanapu. Viestikenttään merkintä SUVIVIRSI.